42-årige Katja Handberg er voksenlærling på Hovedstadens Letbane. Pressefoto

42-årige Katja Handberg er voksenlærling på Hovedstadens Letbane. Pressefoto

Lærlinge skal være med til at bygge letbanen

Mindst 62 årsværk på letbanebyggeriet skal være lærlinge har parterne bag letbanen besluttet. Målet er at få flere unge igennem erhvervsuddannelser

Erhverv Prognoser viser, at der kommer til at mangle faglært arbejdskraft i Danmark også inden for byggeriet, fordi mange ældre går på pension, og der ikke uddannes nok nye. Men det skal der laves om på, hvis det står til Hovedstadens Letbane.

For at få flere unge igennem erhvervsuddannelserne og dermed flere faglærte til byggeriet har selskabets ejere derfor besluttet, at der skal skabes lærlingepladser svarende til 62 årsværk på byggeriet af hovedstadens nye letbane.

”Det er vigtigt, at vi tager et ansvar for at sikre gode uddannelser for vores unge. Det har vi i Brøndby i forvejen et stort fokus på, og vi er glade for, at Hovedstadens Letbane gør meget ud af, at der kommer lærlinge på byggeriet af letbanen. Faktisk søger mere end 25 procent af Brøndbys unge en erhvervsuddannelse, og vi ved alt for godt, at hvis det skal være attraktivt at tage en erhvervsuddannelse, skal det være muligt at få en praktikplads. Derfor er det vigtigt, at virksomheder tager ansvar og opretter flere praktikpladser, som vi ser her i letbanebyggeriet,” siger borgmester Kent Max Magelund (S) fra Brøndby Kommune, der sammen med ti andre kommuner og Region Hovedstaden står bag letbaneprojektet.

Godt for alle

Det er en win-win situation for alle parter, når Hovedstadens Letbane har indsat sociale klausuler i kontrakterne for letbanen for eksempel kravet om et minimum antal lærlingeårsværk på 62 år.

"Det betyder, at virksomhederne på projektet skal ansætte lærlinge inden for fag, der er omfattet af de danske erhvervsuddannelser eller tilsvarende uddannelser i et andet land. Det gælder for eksempel elektrikerlærlinge, murerlærlinge, struktørlærlinge inden for jord- og beton, lærlinge inden for VVS- og ventilation, smedelærlinge samt kontorelever. Indtil nu har der været ansat lærlinge på letbaneprojektet svarende til knap fem lærlingeårsværk," skriver Metroselskabet og Hovedstadens Letbane i en pressemeddelelse.

Letbanen er spændende

Hovedstadens Letbane er i løbende dialog med entreprenørerne om, hvordan de varetager lærlingeforpligtelsen. Entreprenørerne skal blandt andet udarbejde lærlingeplaner og løbende rapportere om antallet af lærlinge på projektet.

En af de lærlinge, som tager sin uddannelse på letbanebyggeriet, er 42-årige Katja Handberg. Hun er i gang med at uddanne sig som bygningsstruktør inden for beton.

”Det er spændende at være med til at bygge letbane, som er et stort stykke infrastruktur, som mange mennesker kommer til at benytte fremover. Jeg får masser af udfordringer,” fortæller Katja Handberg, som er ansat som voksenlærling hos entreprenørvirksomheden Aarsleff, der bygger letbane i Vallensbæk, Brøndby, Glostrup og Lyngby-Taarbæk Kommuner.

Katja Handberg fortæller, at hun fik et tip fra sin erhvervsskole om, at Aarsleff søgte lærlinge, og at hun allerede til samtalen med Aarsleff fik et rigtig godt indtryk af virksomheden.

”Aarsleff tog rigtig godt imod mig, og jeg blev hurtigt en del af sjakket. Jeg nyder arbejdsopgaverne inden for struktørfaget, som er meget varierende. For eksempel er det spændende at bruge hovedet i forhold til geometri og opmåling, når vi udfører armering og forskalling,” siger hun.

Aarsleff byder velkommen

Hos Aarsleff ser man også positivt på kravet om lærlinge på letbanebyggeriet.

”Med en tidshorisont på fem år giver letbaneprojektet os fin mulighed for at planlægge og tilrettelægge gode lærlingeforløb. Samtidig er vores egenproduktion på projektet meget høj, så vi kan tilbyde vores struktørlærlinge både bredde og variation, fordi de kan prøve kræfter med flere af vores forskellige fagdiscipliner som beton, anlæg, afvanding og fundering,” fortæller Maria Hesselbjerg, som er Aarsleffs kontraktchef på letbaneprojektet.

Udover struktørlærlingene er det også Aarsleffs ambition at beskæftige elever inden for de mere administrative fag som kontor og regnskab, it og teknisk design, oplyser Maria Hesselbjerg.

”Alle lærlinge og elever bliver fra begyndelsen en integreret del af Aarsleff-holdet, og uanset om det er på kontoret eller i arbejdssjak, så er det sundt for alle med nye kræfter, hvad enten det er helt unge mennesker eller de lidt ældre voksenlærlinge,” udtaler hun. Karsten Abel Jensen, der er projektchef hos Aarsleff, supplerer:

”Som en af Danmarks største entreprenørvirksomheder er det naturligvis vigtigt for Aarsleff, at vores medarbejdere har et højt fagligt niveau. Men vi har også et samfundsansvar i forhold til at uddanne lærlinge og elever, videregive vores ekspertise og knowhow og dermed sikre, at vores branche også i fremtiden har kvalificerede medarbejdere,” slutter han.

Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025.

Publiceret 26 November 2019 10:30