"Handelsforeningens primære opgave er at sørge for, at der er aktiviteter og liv i bymidten, så folk vælger Lyngby som shoppedestination. Det kræver, at der er en endnu bredere opbakning fra forretninger, foreninger og institutioner," siger Lyngby Handelsforenings formand, Michael Dupont. Arkivfoto

Den nye formand for handelsforeningen: "Vi skal have det optimale ud af de forandringer, der kommer"

Magasins forretningschef, Michael Dupont, har næsten siddet i et halvt år som formand for Lyngby Handelsforening. Her fortæller han om sine visioner og giver et bud på foreningens udfordringer og fokus i den kommende tid.

Af
Lars Schmidt

HANDELSLIV Lyngby står ved en skillevej. Og det ikke kun handelsmæssigt, fordi internethandelen tager flere og flere markedsandele. Nej, byen som sådan står over for massive udfordringer i de nærmeste år, og skal disse udfordringer overvindes, kræver det, at man står sammen i byen.

Det mener den nye formand for Lyngby Handelsforening, Magasin-forretningschef Michael Dupont. Han tiltrådte før sommerferien og har næsten siddet et halvt år i formandsstolen.

"Vi står ved en skillevej, men vi skal ikke være bange for forandringer. Vi skal gøre os klart, hvad vores fokus skal være. Handelsforeningerne i andre danske byer har det super svært og er blevet nødt til at retænke sig selv og finde ud, hvilken værdi de skal skabe for deres medlemmer," siger Dupont til Det Grønne Område:

"Vi skal finde vores eksistensgrundlag. Skal der overhovedet være en handelsforening i byen? Hvad er det for en værdi, handelsforeningen skaber for detailhandelen i byen? Skaber vi overhovedet værdi? Er der vilje til, at vi skal skabe værdi – i samarbejde med kulturen, foreninger og i særdeleshed kommunen?"

Et langt større potentiale

Lyngby Handelsforening har i omegnen af 90 medlemmer inden for forretninger, liberalt erhverv og foreninger. Og det er rent faktisk kun halvdelen af det potentiale, foreningen har.

Et af handelsforeningens helt store fokuspunkter er at få langt flere til at engagere sig i byen.

"Vidensbyen har lavet en ny undersøgelse, der fortæller, at 85 procent af borgerne har sagt, at hvis de skal vælge det vigtigste i byen, så er det et godt handelsliv. Skal vi have et godt handelsliv, skal vi vænne os til at tænke anderledes. Så vi har opdateret nogle af vore eksisterende koncepter og tænke nye koncepter ind, så der er flere, der ønsker at deltage," siger Michael Dupont:

"Handelsforeningens primære opgave er at sørge for, at der er aktiviteter og liv i bymidten, så folk vælger Lyngby som shoppedestination. Det kræver, at der er en endnu bredere opbakning fra forretninger, foreninger og institutioner. Senest skabte i med Liv i Lyngby en succes, der blev til på et samarbejde på tværs af detailhandelen, foreningsliv og det kulturelle liv, som leverede et Liv i Lyngby med rekordstort antal besøgende. Det er det samarbejde, vi skal gøre meget mere af i fremtiden," understreger han - og konkluderer:

"De, der står udenfor fællesskabet, skal være med til at skabe flere aktiviteter og events, som gør, at det bliver endnu mere interessant at besøge Lyngby. Og man kan ikke profitere af, at andre laver arbejdet, men skal også gøre en indsats."

Attraktiv for et stort opland

Lyngby kan som by ikke kun leve af de borgere, som bor i byen og i kommunen. Det har man indset forlængst i handelslivet. Men det lokale er nerven og det, der skal drive byen frem.

"Handelslivet i Lyngby er nødt til at være attraktivt for et stort opland i hele Nordsjælland. Hvis vi gerne vil fastholde vores succes som handelsby, skal vi sikre os, at vi er en destination for hele Nordsjælland. Vi er dybt afhængige af turister og gæster og kunder andres teder fra. Vi kan ikke leve af, at der bor 55.000 i Lyngby-Taarbæk," fastslår Michael Dupont og giver sit syn på, hvad den største udfordring for byen er lige nu:

"Det handler jo om, at vi får skabt en 'must-visit', at folk ikke har nogen grund til ikke at vælge Lyngby. Når kunderne har handlet her, har de måske ikke så meget fokus på det, de har købt, men på den oplevelse, de har haft – og samlet set: Hvordan er jeg kommet til byen? Hvordan har jeg parkeret? Hvordan har det været på cafe, i biografen? Hvordan skaber vi den samlede oplevelse, så folk kommer igen og igen?"

(Artiklen fortsætter under billedet)

Årets Liv i Lyngby var det mest succesrige. Byen var fyldt til bristepunktet. Arkivfoto

Årets Liv i Lyngby var det mest succesrige. Byen var fyldt til bristepunktet. Arkivfoto

Står stærkt som handelsby, men...

Lyngby står stærkt som handelsby i dag. Også selv om byen står ved en skillelinje. Men man skal passe på med at tage den nuværende styrke for givet.

"Vi skal blive ved med at sætte stor pris på, at vi i Lyngby har nogle af de mest trofaste og loyale kunder. Det skal vi lade dem vide. Vi er i dag i en position, der er langt stærkere end de fleste handelsbyer i Danmark, men vi skal passe på, at vi ikke bliver for selvfede og ikke skaber noget nyt," siger Michael Dupont:

"Jeg er født optimist. Jeg tror aldrig, at vi kan tabe. Jeg ser langt flere lyspunkter, end det modsatte, men det kræver, at vi står sammen – og at samarbejdet bliver brede end det er i dag," pointerer han.

Men der skal forandringer til, for ellers mister Lyngby sin position, siger Michael Dupont:

"Hvis vi ikke laver de nødvendige forandringer og initiativer, ender vi med at blive ikke-attraktive for kunderne, og så tager de andre steder hen. På den måde risikerer vi desværre, at vores udvalg af forretninger – især mindre forretninger og specialbutikker – med tiden bliver mindre og mindre, og så bliver udvalget mindre attraktivt. Så har vi kun de store kæder og forretninger tilbage."

Foreningen har fornyet sig

Lyngby Handelsforening har fornyet sig de seneste år. Man laver flere medlemsaktiviteter, som ikke kun er rettet mod ejere og butikschefer, men også mod medarbejderne.

"På den måde får vi medarbejderne til at mødes på tværs af forretningerne, så vi får skabt en fælles vision om, at Lyngby er Danmarks shoppedestination nummer ét," siger Michael Dupont:

"Vi tror også på at skabe interesser omkring foreningen ved at lave partnerskaber. Det har vi gjort nu med Lyngby Boldklub og Vidensbyen. Som detailhandlere skal vi ikke kun kigge på, hvilken business vi kan drive inden for egne fire vægge, men åbne op og se på de muligheder, der skabes også andre steder," fastslår han - og glæder sig over satsningen med en citykoordinator har vist sig at være god og rigtig:

"Vi har opdateret vores setup ved, at vi har ansat en kommunikationsmedarbejder, og vi har et styrket samarbejde med kommunen omkring vores citykoordinator. Men det samarbejde kan styrkes endnu mere. Vi skal blive bedre til at samle byen, så vi står stærkt nok til at få det optimale ude af de forandringer, der kommer."

Julebelysningen

Lige nu står julen for døren. Og igen i år glæder man sig i handelsforeningen over samarbejdet med Lyngby Taarbæk-Kommune om julebelysningen.

Julebelysningen i det centrale Lyngby er en udskrivning på 300.000 kroner. Kommunen tager sig rundt regnet af den ene halvdel. Foreningen af den anden.

"I mange år har vi haft en kommune, der har bidraget til julebelysningen, og det gør de stadig. Vi kan ikke sætte en finger på det samarbejde, der er. Der kan man måske mere kigge på andre erhverv og forretninger i byen, som ikke er med til at bidrage til den gode julestemning, men som profiterer af, at vi er andre, der betaler," siger Michael Dupont:

"Julebelysningen har vi haft godt styr på gennem årene, men der er for mange, der stadig står udenfor. Som medlem af handelsforeningen betaler man indirekte via kontingentet til julebelysningen. Og så sendes der en separat opkrævning til de butikker, der ikke er med i foreningen. Det er en frivillig indbetaling, som ikke ret mange gør brug af. Men de får jo også julebelysningen, hvad enten de betaler eller ej."

Vi har alle muligheder

Michael Dupont understreger, at der i den udtalelse ikke ligger en bebrejdelse:

"Udfordringen med ikke at have medlemmer nok er vores egen skyld, ikke forretningernes og ikke virksomhedernes. Vi skal være en forening, som er åben for alle, der vil være med til at skabe en livlig by," siger han:

"Hvis vi skal skabe værdi og sikre, at der er en grund til at forbrugerne vælger Lyngby som shoppedestination i fremtiden, skal de, der står udenfor det fællesskab, som handelsforeningen har, også på banen," siger Michael Dupont - og slutter:

"Jeg mener det seriøst: Vi har alle muligheder for fortsat at være en succes. Men vi behøver ikke opfinde det hele selv. Lægger man en idé eller et initiativ på bordet, har man en forpligtelse til at sidde med omkring bordet og få det til at fungere. Der er rigtig meget, vi kan gøre. Vi skal bare have nogle flere med."

Publiceret 15 November 2019 11:45