Ved Buddinge Station har man gennemført det tunnelarbejde, som sættes i gang i ved Lyngby Station nu. Til højre i billedet kan man se, hvordan tunnelen ved Buddinge Station ser ud. Foto: Lars Schmidt

Ved Buddinge Station har man gennemført det tunnelarbejde, som sættes i gang i ved Lyngby Station nu. Til højre i billedet kan man se, hvordan tunnelen ved Buddinge Station ser ud. Foto: Lars Schmidt

Stationen: Tunnelbyggeri vil give længere rejsetid

Letbane-arbejdet er for alvor kommet til Lyngby, hvor togpassagerne frem til 20. september skal regne med syv minutter længere rejsetid - og togskift.

Af
Lars Schmidt

LETBANEN Letbaneselskabet er ved at gøre klar til det helt store arbejde på og ved Lyngby Station.

De karakteristiske, store grønne plankeværk, som vi kender så godt fra metrobyggeriet i København, er stillet op under viadukten. Og inde bag plankeværket skal man i gang med at bygge en tunnel til letbanen. Samtidig skal der også laves en fodbængertunnel fra Jernbanepladsen til Lehwaldsvej, og S-togperronen skal forlænges mod øst.

Dette arbejde går i gang i aller nærmeste fremtid. Og det får konsekvenser især for togpassagerne.

Rent praktisk deles S-toglinje A i to, for ingen tog, der kører ind på stationen, vil i de nærmest måneder kunne køre ud derfra igen. Derfor laves der nn norlig linje A fra Lyngby til Hillerød og en sydlig én fra Lyngby til Køge.

Kommer man nord fra Lyngby og skal længere sydpå, skal man således stige af på Lyngby Station, vente i syv minutter og herefter stige på toget igen. Øvelsen gælder også for dem, der skal nordpå.

Fra juni til september

Den forlængede rejsetid med togskift kommer til at stå på i perioden 24. juni til 20. september, oplyser DSB's kommunikationschef Tony Bispeskov til Det Grønne Område:

"Der kan ikke køre lige så mange tog som normalt, så S-togene kører hvert 10 minutter mellem Hillerød og Lyngby og igen mellem Lyngby og Køge," siger han:

"Kunderne, der rejser over Lyngby Station, er nødsaget til at skifte tog, og de får syv minutters skiftetid på stationen. Vi har undersøgt alle muligheder for at kunne køre flest mulige tog og gøre det bedst muligt for kunderne under disse omstændigheder. Derfor kører vi alle de tog, vi kan, kunder byggeriet."

Tony Bispeskov fortæller, hvorfor det er nødvendigt med pausen på syv minutter:

"Når et tog kommer til endestationen, skal lokomotivføreren gå ned i den modsatte ende, starte toget, taste sin ID-kode ind i systemet, tjekke at strækningsradioen virker, gøre sig bekendt med og kvittere for eventuelle tekniske fejl på toget og så vente på, at der er sat i signal."

Letbane-arbejdet

Letbanetunnelen bliver bygget oppefra, så først støbes sidevæggene og derefter toppen af tunnelen under jorden. På et senere tidspunkt graves tunnelen ud, og derefter støbes bunden. Hen over sommeren støbes de første dele af sidevæggene.

Arbejdet foregår primært på baneområdet, men der vil naturligt være aktivitet på oplagspladsen foran Lehwaldsvej – blandt andet af køretøjer til og fra området. Ligeledes vil der være enkelte arbejder i den tidligere cykelforretning på Jernbanepladsen 67.

Arbejdet hen over sommeren bliver primært udført på hverdage mellem kl. 7 og 18 og lørdage mellem kl. 7 og 14.

Om natten, hvor S-togene holder stille, vil der være materialekørsel til og fra pladsen.

Der kan også forekomme arbejde om aftenen og natten i andre, kortere perioder af hensyn til togdriften. Generelt kan arbejdet periodevis støje – primært støj fra arbejdsmaskiner samt kørsel til og fra arbejdsområdet, oplyser Hovedstadens Letbane.

Man kan køre et smut forbi Buddinge Station for at se, hvordan og hvor stor letbanetunnelen bliver. Her har man nemlig allerede lavet den.

Publiceret 26 June 2019 11:00