Debat: Hvor mange letbanemaster er der tale om på Klampenborgvej?

Jens Ulrik Madsen, Hummeltoftevej 113, Virum

Jens Ulrik Madsen, Hummeltoftevej 113, 2830 Virum

DEBAT Debatten om køreledningerne til letbanen på Klampenborgvej ser ud til at være baseret på nogle helt overdrevne forestillinger om ulemperne ved ophængning i master.

Formanden for miljø- og teknikudvalget, Sigurd Agersnap (SF), mener, at ”uden master får vi mere plads til gående og cyklende og til alle de aktiviteter, som pladsen forhåbentlig kan bruges til”.

Jeg håber ikke, at der skal være alt for mange aktiviteter i området mellem letbanens spor, hvor masterne, i hvert fald ifølge VVM-redegørelsen (se visualiseringen på side 25), skal placeres.

Ligeledes ifølge VVM-redegørelsen forventes en afstand mellem masterne på 40-50 meter med mulighed for op til 80 meter (side 53), dvs. at der på den ca. 340 meter lange strækning fra Lyngby Hovedgade til Kanalvej er brug for mellem 5 og 9 master.

Det kan i øvrigt nævnes, at på den nye højhastighedsbane til Ringsted bliver masteafstanden 110 meter, og denne banes køreledninger er dimensioneret til 33 gange højere spænding og 5 gange højere hastighed end letbanens, idet jeg ikke håber, at hastigheden på Klampenborgvej vil overstige 50 km i timen.

Så hvis der var vilje til at anstrenge sig lidt, kunne antallet af master sikkert bringes yderligere ned.

Publiceret 03 November 2019 10:00