Debat: De dæmoniseringsramte scorer selvmål i letbanedebatten

Jens Haugård (adr. red. bekendt)

Mogens Friis kommenterer d. 18.sepbember mit debatindlæg: ”Dæmonisering af Letbanen” fra d. 12. september med bemærkningen, at ”det vigtigste i debatten er og bliver økonomien” – med særlig fokus på Lyngby Taarbæk (LTK).

Nuvel, så lad os lige blive ved det: Den konservative Richard Sandbæk har i indlæg på DGO’s FB-side flere steder gjort indvendinger mod netop LTKs økonomiske involvering i letbaneprojektet, men samtidig undladt at svare på spørgsmålet: Hvad har bl.a. NovoZymes tilflytning af formodentlig op mod 800 arbejdspladser til kommunen haft af betydning skattemæssigt? Bemærk: En tilflytning alene muliggjort – og betinget - af letbanen. Mit svar til Mogens Friis bliver, at mit indlæg alene omhandler Henrik Sørensens anvendelse af forkerte tal og at han undlader det væsentlige: Kapaciteten.

Lars-Eric Foldager følger op med samme påstand som i Henrik Sørensens oprindelige artikel: At Letbanen i Aarhus bruger 4,2 kWh/km og bybussen fra Movias forsøg 1,37, og påstår at han *tror* regnestykket (det samlede) alligevel bliver til el-bussens fordel. Det er bare ikke pointen i mit debatindlæg: Den er – igen: At der fremføres forkerte oplysninger (i bussen skal medregnes opvarmning) og data fra Potsdam og Basel giver væsentlig lavere elforbrug for letbanetog, end oplyst af Henrik Sørensen for Aarhus Letbane. Og at der skal regnes energieffektivitet pr. passagerkilometer. I Movias forsøg var det gennemsnitlige antal passagerer i bussen på ml. 6 og 12. I Potsdam 65.

Endelig er der Henrik Sørensen, som d. 5. oktober svarer mig direkte. At mit debatindlæg er et ”…langt forsvar for letbanen” er en misforståelse: Jeg vil til enhver tid modsige ukorrekt manipulerende og/eller faktastridig vås uanset hvad emnet er.

På s. 38 i Movias slutrapport står, at bussen (BYD K9) har 28 siddepladser og 33 ståpladser samt en totalvægt på 18 tons. Hvor langt det er fra ca. 60 vil jeg lade være op til læseren – men der kan naturligvis være skrivefejl i rapporten. Den kan downloades fra Movias hjemmeside. Data for elforbrug med Siemens letbanetog findes på ’tram-basel’s hjemmeside. Henrik har i en tråd på FB-gruppen Gladsaxe Letbane fået forelagt dokumentation i form af direkte links, men ikke forholdt sig til dem.

Resten af hans debatindlæg går på manglende åbenhed i HL. Her kan man da sige, at åbenhed er en god ting, når man ikke har noget at skjule. Men Henrik Sørensen får det til at lyde, som om HL har rigtig meget at skjule - og så er vi tilbage ved overskriften på mit indlæg d. 18. september. Men det kan det jo også være, at budbringeren har en helt anden dagsorden.

Endelig har flere nævnt, at der findes busser med langt større kapacitet. Det er bare ikke det, som indgår i sammenligningsgrundlaget fra Henriks oprindelige artikel.

Publiceret 17 October 2019 08:00