Debat: Vi skal alle fortsat kunne mødes og se hinanden i øjnene - også efter et nyt stadion

Lotte Winther og Morten Friis, Lundtoftevej 51A, Kgs. Lyngby

SF’er og formand for teknik- og miljøudvalget, Sigurd Agersnap, har ikke meget til overs for den by og de borgere, han bor sammen med, og som han burde repræsentere. Han har ingen respekt for bygningskulturen og de mange borgere, der holder af kulturhistoriske bygninger, som stadig findes i Lyngby.

Stadionprojektet overdøver alt i øjeblikket. Det er en misforstået præmis, Sigurd Agersnap præsenterer for borgerne, hverken han eller Lyngby Boldklub har patent på, hvordan idrætsbyen skal indrettes og udvikles.

Idrætsbyen er borgernes ejendom. De mange faciliteter herunder svømmehallen, atletikanlæg, Lyngby Hallen og stadion tilhører os alle. Derfor har vi alle ret til at deltage og engagere os i udviklingen af området, som berører rigtig mange naboer, brugere af arealet og de mange faciliteter.

Vi er mange, som sagtens kan se en udvikling ske i idrætsbyen også med et nyt stadion, men at plastre et rekreativt område til med 300 boliger i et forvejen tæt befolket område giver ingen mening. Så vi har ikke misforstået projektet.

Funktioner og faciliteter, som har identitet med idrætsbyen, byder vi velkommen, men afstemt i forhold til behov, som vil kunne illustreres ved en behovs- og funktionsanalyse. Som formand for plantekniske løsninger bør Sigurd Agersnap og Byplanudvalgsformand Simon Pihl Sørensen sætte sig ved tegnebordet endnu engang, inden de farer frem med skandaløse forslag om at nedrive en bevaringsværdig bygning og ødelægge et arkitektonisk og kulturhistorisk miljø i Lyngby.

Det er korrekt, at trafikanalysen fra 2019 viser, der vil komme 6.000 flere biler fra Lundtofte mod Lyngby. Men hvem har ansvaret for infrastrukturen? Det har Sigurd. Både Sigurd og Simon vil gerne give DTU skylden for trafikken, men det er altså de udvalg, de to herrer er formænd for, der har ansvaret for, at trafikken kører i Lyngby. Så hvis der bygges for meget og dermed skabes mere trafik, hvem kan vi hhv. takke for byggerierne, og den måde trafikken afvikles på?

Problemer med trafikpropper har altid udgangspunkt et andet sted end netop der, hvor problemet opleves. Det er Teknik- og Miljøudvalgets og forvaltningens opgave at kunne gennemskue og finde løsninger og ikke bare fortsat dirigere trafik ind i allerede belastede byområder. I stedet for at anlægge endnu et månelandskab som ved Firskovvej/Jægersborgvej og vælge den dyreste løsning til 25 mio. kr., bør man beskytte kulturmiljøet ved Hyldehaverne og tage fat i problemets kerne.

Vi savner politikere, der fortaler et grønt Lyngby og et samlet Lyngby, i stedet for denne kedelige tendens, hvor politikerne splitter borgere med forskellige interesser og sætter os op imod hinanden. Det er i hvert fald ikke, hvad borgerne ønsker, når de bliver spurgt. Vi skal jo fortsat alle kunne mødes og se hinanden i øjnene, også efter et nyt stadion.

Publiceret 11 October 2019 16:00