Henrik Møller-Sørensen ses her i haven til Blomstervænget 93, rækkehuset, der i adskillige film har været Far til fire-familiens hjem, også i den kommende film, der får forventet premiere til efterårsferien 2020.

Henrik Møller-Sørensen ses her i haven til Blomstervænget 93, rækkehuset, der i adskillige film har været Far til fire-familiens hjem, også i den kommende film, der får forventet premiere til efterårsferien 2020.

Berømt filmfamilie holder stadig til på Blomstervænget

Faktisk har Far, Søs, Ole, Mie og Lille Per boet i tre forskellige rækkehuse, men de har alle ligget på samme vej

Af
Af Jesper Bjørn Larsen

Når den tyvende Far til fire-film rammer landets biografer til næste efterår, så vil både starten og slutningen af filmen være filmet i den berømte filmfamilies rækkehus på Blomstervænget i Lyngby.

Sådan har det altid været, både i de oprindelige otte film fra 1953-1961, i den enlige svipser fra 1971 og i de foreløbig 10 film, der er blevet udsendt i nyere tid (siden 2005).

Men hvad biografpublikummet måske ikke ved, er, at filmhold gennem årene har brugt hele tre forskellige rækkehuse til Danmarks længst kørende filmserie.

”I 1950’erne var det enderækkehuset i nr. 103, der blev brugt. Da vi begyndte på den nye serie, brugte vi et andet hus på vejen, men så byggede ejerne en carport, og så måtte vi finde et nyt hus. Det var heldigvis ikke svært at finde et, der lignede. Det blev så huset i nr. 93,” smiler Henrik Møller-Sørensen, direktør i ASA Film, der har produceret de 10 ’nye’ Far til fire-film og som altså nu barsler med den 11.

Ifølge Henrik Møller-Sørensen har de beboere, der har haft deres hus med i filmserien altid syntes, det var sjovt:

”Nogle gange flytter vi dem på hotel, andre gange optager vi, mens de er hjemme. Normalt filmer vi kun udendørs, for interiørscenerne filmes som regel i Det Danske Filmstudie (der også ligger på Blomstervænget, red.).”

Beboerne får et mindre beløb som tak for, at filmholdet må rykke ind, men hvor stort det er, vil Henrik Møller-Sørensen gerne holde for sig selv.

Filmede i baghaven

En stor del af den danske filmskat er optaget i Det Danske Filmstudie, og da Blomstervænget nr. 103 oprindelig blev valgt af instruktør Alice O’Fredericks og hendes hold, handlede det i høj grad om logistik.

”Man tog det, der lå nærmest, for så skulle man hverken flytte filmfolk eller udstyr særlig langt. Det var ligesom, da Nordisk Film valgte at optage Olsen Banden lige rundt om hjørnet i Valby,” forklarer Henrik Møller-Sørensen, der har haft et publikum på ca. 400.000 i gennemsnit til de ’nye’ Far til fire-film.

Det er ikke nogen statshemmelighed, at anmelderne ikke altid har været overstrømmende positive, men det tager filmdirektøren med ophøjet ro.

”Jeg vil hellere lave film, der bliver set af 400-500.000 mennesker end film, der blivers et af 40-50.000. Det er de film, der gør, at vi også kan lave andre ting, som f.eks. MGP Missionen.”

Publiceret 25 October 2019 14:00