Haldor Topsøe er blandt de virksomheder, der er med i samarbejdet. De har tidligere inviteret elever indenfor blandt andet i forbindelse med Girls day in science, hvor piger fra Engelsborgskolen fik et indblik i udviklingafdelingens arbejde.
Haldor Topsøe er blandt de virksomheder, der er med i samarbejdet. De har tidligere inviteret elever indenfor blandt andet i forbindelse med Girls day in science, hvor piger fra Engelsborgskolen fik et indblik i udviklingafdelingens arbejde.
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Vidensby: Nu skal der teknologi på skoleskemaet

Elever i Lyngby-Taarbæk Kommune skal i fremtiden have en langt bedre forståelse af teknologi og naturvidenskab, mener borgmester Sofia Osmani. Kommunen indgår derfor nyt strategisk samarbejde med Danmarks Teknologiske Alliance Engineer the future.

Hvordan renser man spildevand? Og kan man bygge sin egen vindmølle?

Naturvidenskabelige og tekniske spørgsmål har ofte børns store interesse på de yngste klassetrin, men alt for mange mister interessen, når de nærmer sig udskolingen. Den udvikling vil Lyngby-Taarbæk Kommune i følge en pressemeddelelse nu forsøge at bremse gennem en ny naturfagsstrategi, der skal gøre kommunens skoler førende inden for området.

"Vores skoler har allerede fantastisk flotte resultater, men vi har også alle forudsætninger for at sætte barren endnu højere - særligt indenfor de teknisk naturvidenskabelige fag," understreger borgmester Sofia Osmani.

Kommunen har derfor indgået et strategisk samarbejde med Danmarks Teknologiske Alliance, Engineer the future, der tæller 50 danske virksomheder samt diverse uddannelsesinstitutioner blandt andet DTU. Engineer the future arbejder blandt andet på at udbrede en såkaldt engineering didaktik i skolerne, der lærer eleverne at udtænke praktiske løsninger på praktiske problemer. Den anderledes form for undervisning træner blandt andet elevernes evne til at ide- og produktudvikle.

Ifølge Dorthe la Cour, formand for børne- og ungdomsudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune er det netop ved at synliggøre, hvordan naturvidenskab kan bruges i praksis, at elevernes interesse for området kan fastholdes.

"Vores ambition er at skabe en undervisning, der i højere grad inspirere og motiverer eleverne. En undervisning, der ikke kun tager afsæt i den klassiske naturfagsundervisning, men som også kobler den tekniske dimension på," forklarer Dorthe la Cour.

Virksomheder på skolebesøg

Den nye naturfagsstrategi indebærer desuden et øget fokus på samarbejdet mellem kommunale skoler og lokale virksomheder samt undervisningsinstitutioner. Og den ambition vækker glæde hos Ole Stahl, Employer Branding Specialist i Haldor Topsøe.

”Forhåbentlig betyder det, at endnu flere skoler vil invitere virksomheder på besøg i klasseværelset. Det er glædeligt, at Lyngby-Taarbæks politikere lægger op til en fælles indsats inden for naturvidenskab og teknologi på tværs af skolerne, så det ikke udelukkende skal bæres frem af ildsjæle på de enkelte skoler, ” understreger Ole Stahl.

Børne- og ungdomsudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune har nedsat en arbejdsgruppe med skoler og fagkonsulenter inden for matematik og naturfag, der i løbet af efteråret skal formulere første udkast til kommunens nye naturfagsstrategi. Den endelige strategi forventes vedtaget i foråret.

Publiceret: 23. September 2016 11:45
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere