Der skal over 2.000 tilskuere på Lyngby Stadion for at sikre et overskud. Foto: Fodboldbilleder.dk

Der skal over 2.000 tilskuere på Lyngby Stadion for at sikre et overskud. Foto: Fodboldbilleder.dk ©Per Kjærbye

De dyre hjemmekampe: Høj pris for at være med i toppen af dansk fodbold

Det kræver mange ressourcer og koster mange penge at afvikle Lyngby Boldklubs hjemmekampe

Af
Mikael Østergaard

FODBOLD Det er ikke kun spillere, trænere og fysioterapeuter, der har en hård dag på Lyngby Stadion, når Lyngby Boldklub spiller hjemmekamp. 6 timer inden kampstart møder adm. direktør Andreas Byder og kommunikationschef Kristian Maimann på arbejde sammen med et par kolleger for at gøre klar til dagens kamp.

Op ad formiddagen støder flere til drypvist, og en time før bolden bliver sat i spil, står ca. 60 mænd og kvinder klar til at servicere tilskuere, sponsorer, talentspejdere, journalister og tv-folk.

Blandt formiddagens opgaver er at transportere telte, boder, billetskure og fadølsankre ud på stadion.

”Vi skal hver gang bygge stadion op næsten helt fra bunden”, forklarer Kristian Maimann.

20 personer står i boderne med øl, sodavand og pølser, 15 har ansvaret for sikkerheden og 10-12 står for fanzonen, børneevents, speakerboksen og pressehåndtering. Et dusin sørger for billetsalg og scanning af tilskuere, og 6 serverer i sponsorloungen.

[DK=20100829: Efter kampen eskorterer poilti og kontrolører Brøndbyfans ud af Lyngby Stadion]
[UK=20100829: BIF-supporters escorted by the police]

[DK=20100829: Efter kampen eskorterer poilti og kontrolører Brøndbyfans ud af Lyngby Stadion] [UK=20100829: BIF-supporters escorted by the police] ©Per Kjærbye

Flere gratis hænder

I henhold til aftalen med den tidligere klubejer får næsten alle løn for indsatsen, og det giver en udgift på ca. 20.000 kroner pr. hjemmekamp. Da Lyngby Boldklub spillede i Superligaen, var beløbet endnu højere, for da blev der udkommanderet langt flere sikkerhedsvagter til højrisikokampe, som når FCK og Brøndby var på besøg.

”I fremtiden håber vi, at flere opgaver kan varetages af afdelinger i moderklubben. I stedet for at betale en mand 120 kroner i timen, vil vi hellere se beløbet gå til klubkassen i den enkelte afdeling. Det kunne også være spillere fra andre klubber i området, som bliver aflønnet med fribilletter. Kun security-folkene har vi ingen indflydelse på. Her er der nemlig lovkrav til uddannelse og antal”, forklarer Andreas Byder.

Viking-mascotten er en af de 60 hjælpere, der er med til at give publikum en god oplevelse, når Lyngby Boldklub spiller på hjemmebane. Foto: Fodboldbilleder.dk

Viking-mascotten er en af de 60 hjælpere, der er med til at give publikum en god oplevelse, når Lyngby Boldklub spiller på hjemmebane. Foto: Fodboldbilleder.dk ©Per Kjærbye

Portal for frivillige

Det er et stort og vanskeligt arbejde at finde hjælpere, også selv om arbejdet bliver betalt. En arbejdstid på 3 timer er ikke attraktivt, især ikke hvis man har lang transport.

For at sikre flere ulønnede hjælpere er Lyngby Boldklub klar til at lancere en frivillighedsportal, hvor folk kan melde sig som frivillig til en opgave.

”Det kan være opgaver inden, under og efter kampen, men også opgaver inden for kommunikation og sociale medier. Vi har altid brug for frivillige hænder. Det kan være Lyngby-fans, som alligevel vil se kampene, men også alt lige fra ældre enlige til studerende på DTU, som har behov for socialt samvær og noget at udfylde fritiden med. Nogle af vores nuværende hjælpere har været med i 10 år, og de gør det for sammenholdet og hyggens skyld”, siger Kristian Maimann.

Til højrisikokampe mod FCK og Brøndby i Superligaen blev der udkommanderet ekstra security-vagter. Det er dog ikke nødvendigt i 1. division. Foto: Fodboldbilleder.dk

Til højrisikokampe mod FCK og Brøndby i Superligaen blev der udkommanderet ekstra security-vagter. Det er dog ikke nødvendigt i 1. division. Foto: Fodboldbilleder.dk ©Per Kjærbye

Regnskab i minus

Hvis klubben kunne tiltrække flere frivillige, kunne man spare på udgifterne. Det er nemlig dyrt at arrangere en hjemmekamp. Stadionleje, betaling af dommere, forplejning af sponsorer i loungen og en lang række andre udgifter betyder, at man har underskud på en kamp med 1.200-1.300 tilskuere, hvor indtægten fra billetsalg og salg af øl, sodavand og pølser ligger mellem 60.000 og 80.000 kroner.

Kun i sidste sæson i Superligaen klingede kasseapparatet lystigt, da FC København og Brøndby var på besøg og ikke mindst i playoff-kampen mod Vendsyssel, der trak 5.000 tilskuere til Lyngby Stadion.

”Alt over 2.000 tilskuere ser fornuftigt ud. Så er der overskud. Vi arbejder naturligvis på at øge indtægterne og vil investere i flere og bedre tilbud til publikum. Men det tager tid, og vi vil i hvert fald ikke spare på at give publikum er god oplevelse”, siger Andreas Byder.

Publiceret 31 October 2018 19:00

SENESTE TV