17. marts vedtages letbaneprojektet formentlig. Rasmus Jarlov (C) vil kæmpe imod indtil det sidste. Selv om hans parti er en del af forliget.
17. marts vedtages letbaneprojektet formentlig. Rasmus Jarlov (C) vil kæmpe imod indtil det sidste. Selv om hans parti er en del af forliget.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Skarp lokal kritik af Jarlovs forsøg på at få sløjfet letbanen

17. marts tredjebehandles og vedtages letbanen. Rasmus Jarlov vil, selv om han er med i forliget, kæmpe imod til det sidste. Simon Pihl Sørensen (S) retter skarp kritik

Det er faldet Lyngby-Taarbæks socialdemokratiske viceborgmester, Simon Pihl Sørensen, for brystet, at det lokalt valgte konservative folketingsmedlem, Rasmus Jarlov, nu forsøger at få forligspartierne bag en kommende letbane til at droppe forliget og i stedet bruge pengene til trafik rundt om i landet.

Jarlov og Konservative er selv en del af forliget. Alligevel opfordrer han de øvrige partier til at springe fra aftalen. I en email til trafikordførerne i Folketinget skrev han søndag aften:

“Det er det mindst samfundsmæssigt rentable af de aftalte trafikprojekter, og det kommer til at give massive problemer for trafikken på Ring 3 og flere andre steder - blandt andet i Lyngby Centrum, hvor det bliver nødvendigt direkte at lukke den vigtigste gennemkørselsvej, Klampenborgvej,” skrev Jarlov og lokkede lidt med nogle milliarder:

“Jeg har forstået på jer, at I er ret stålsatte på at gennemføre projektet. Men jeg vil alligevel en gang mere meget gerne opfordre til, at vi bruger de milliarder på noget mere samfundsgavnligt. Det kunne frigøre midler til at prioritere andre vigtigere trafikprojekter rundt omkring i landet.”

Uhørt

Netop det, at letbanemilliarderne kan bruges på trafik rundt om i landet, har fået den socialdemokratiske viceborgmester i Lyngby-Taarbæk, Simon Pihl Sørensen, til at fare i blækhuset. Han siger til Det Grønne Område:

“Jeg tror aldrig, vi har oplevet noget lignende i Danmarkshistorien. Et folketingsmedlem, der kæmper direkte imod sin kreds og region. Et er, at man er imod letbanen, men at man vil sende 1,5 milliarder kroner til kollektiv trafik ud i landet for at lokke transportordførerne, er uhørt,” siger han:

“I forvejen skal vi kæmpe her i regionen for at få andel i trafikinvesteringerne. Her taber vi hver gang til Jylland, selv om det er os, der sikrer væksten. Nu har vi så endelig fået en stor pose penge til at gøre trafikken tålelig i Danmarks mest trafikerede område, og så er det ikke provinspolitikere, der prøver at tage midlerne. Men et lokalt folketingsmedlem. Det er fuldstændig vanvittigt. Måske Jarlov skulle overveje at skifte storkreds.”

Ser svært ud

Umiddelbart ser det dog ikke ud til, at Rasmus Jarlov får noget som helst ud af sit forehavende.

Letbaneprojektet andenbehandles den 15. marts i Folketinget. Tredjebehandlingen og den eventuelle vedtagelse finder sted den 17. marts.

Da Det Grønne Område talte med ham mandag formiddag, havde han endnu ikke fået tilbagemeldinger.

“Under førstebehandlingen for en måneds tid siden var ingen med på at droppe letbanen. Liberal Alliance var den eneste af forligsparterne, der var skeptiske over for projektet. Alternativet var også, men de er jo ikke med i forliget,” siger Rasmus Jarlov til Det Grønne Område uden at have den store tro på, at det lykkes at vende den politiske stemning på Christiansborg:

“Det er jo lige oppe over. Hvis der skal ske noget, er det nu, og jeg gør, hvad jeg kan. Men det ser rigtig svært ud,” siger han.

Publiceret: 09. Marts 2016 11:24
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Annonce
Forsiden netop nu
ANNONCER
Se flere