Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Redaktørens kommentar: Lad os snart få et overblik over trafikbesværet

Af Lars Schmidt, redaktør, Det Grønne Område

Der snakkes, diskuteres, undres og i nogle tilfældes skændes rigtig meget om den storkøbenhavnske letbane. Der er der i og for sig ikke noget som helst nyt i. Sådan har det været i en del år efterhånden. Og sådan fortsætter det.

Vi bare er nogle, der bliver grundigt trætte, når bare ordet nævnes. “Letbanen”. Uhhh... Vi håber snart, at det går over.

Omvendt er letbanen en af de største investeringer på disse kanter i nyere tid, og derfor skal den tages alvorligt. Og det er der heldigvis rigtig mange, der gør.

Det er ved at være tid til, at vi får det endelige svar på, om letbanen kommer eller ej. Sådan som Det Grønne Område har forstået det, så regnes der lige nu på livet løs hos dem, der har budt på arbejderne. For budgetterne skal holdes. Ellers er der stor risiko for, at flertallet bag trafikforliget trækker stikket og kører letbanen permanent i garage. Kommer beslutningen før eller efter valget?Det gættes der på nu.

En budgetoverskridelse er modstandernes eneste chance for at få taget livet at letbanen. Og flere af de folketingspolitikere, hvis partier er med i trafikforliget, håber direkte på, at budgetterne overskrides. Så letbanen kan blive droppet.

Det er i dét lys, at vi skal se en helt frisk, lokal beslutning. Torsdag besluttede et flertal i kommunalbestyrelsen helt at droppe planerne om en underjordisk parkeringsrampe fra Lyngby Torv ved stationen og ned til parkeringskælderen i Lyngby Storcenter.

Rampen bliver for besværlig at lave, og den bliver alt for dyr, når nu der allerede på forhånd skal tælles på knapper.

Den dårlige nyhed her er, at der nu er nogen, der skal tænke virkelig geniale tanker om, hvordan vi får håndteret trafikken - biltrafikken - til og fra bymidten øst og vest for den blokerede Lyngby Hovedgade.

Klampenborgvej lukkes jo ved Magasin for at give plads til en letbanestation. Det var derfor, at der skulle laves den underjordiske parkeringsrampe, der nu ikke skal laves alligevel.

Hensigten var, at bilerne skulle kunne komme til det store handelscentrum både fra øst og vest efter lukningen af Klampenborgvej.

Det kommer de ikke til at kunne. Ikke som tiltænkt i hvert fald. Så hvad nu? Skal bilerne piske byen rundt og lede efter p-pladser? Eller hvad?

Samtidig med beslutningen om at droppe parkeringsrampen besluttede flertallet, at der skal opføres et parkeringshus på hjørnet af Jernbanevej og Kastanievej. Og det er jo godt. Denne her by sukker efter parkeringspladser.

Men er det godt nok for de, der til den tid kommer med bil fra vest og gerne vil i Lyngby Storcenter, Magasin, på hovedgaden og i Fog for at handle?

Parkerer de i det nye parkeringshus, skal de da virkelig gå sig lidt af en tur med de mange store ting, der er at slæbe på. Gider de det i længden? Eller kører de en tur til Rødovre eller Herlev i stedet?

Jamen, kan de ikke bare tage letbanen til den tid? Jo, det kan de da sagtens. Men hvad med alle de ting, de så gerne skal købe her i byen?

Lige nu undres og gættes der på livet løs. Det er ikke godt i længden. Ja, det kan gå hen og blive helt usundt. Undren og gætterier er noget af det, der virkelig kan skabe myter, som bliver svære at aflive.

Så, kære Lyngby-Taarbæk Kommune, hvad med noget forudseende damagecontrol? Hvad med snart at få taget hul på den helt uundgåelige diskussion om udviklingen af biltrafikken - både nu og efter, at letbanen er kommet (hvis den altså kommer)? Hvad med at fortælle alle os undrende, hvad planerne for trafikafviklingen i bymidten er?

Hvad tænker byplanlæggerne? Tænker de, at det med biler i midtbyen da snart må gå over? Eller er de slået op i banen af ren og skær magtesløshed? Skal åbningen af Firskovvej mod Jægersborgvej redde det hele?

Det kunne måske være en rigtig, rigtig god idé - ja, måske temmelig afgørende - at man fra kommunens side begynder at delagtiggøre borgere i tankerne om og planerne for trafikafviklingen i årene op til og efter letbanen. Og ja, vi er helt vidende om, at intet er konkret, før der er skrevet kontrakt med entreprenørerne. Men måske det var en idé at fortælle, hvornår man fra kommunens side vil fortælle om planerne? Behovet er der.

Publiceret: 29. Juni 2017 13:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt