Døsighed og dårlig indlæring kan være konekvenserne ved et dårligt indeklima på landets skoler. Politikere vil have undersøgt skolerne i Lyngby-Taarbæk. 
Arkivfoto: Mostphotos.com
Døsighed og dårlig indlæring kan være konekvenserne ved et dårligt indeklima på landets skoler. Politikere vil have undersøgt skolerne i Lyngby-Taarbæk. Arkivfoto: Mostphotos.com
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Politikere vil have tjekket skolernes indeklima

Flere politikere vil have en undersøgelse af skoleelevernes arbejdsmiljø. Dårligt indeklima går hårdt ud over indlæringen, konstaterer undersøgelse fra DTU Byg

Seks ud af ti skoler i Danmark har dårligt indeklima, viste en undersøgelse fra DTU i sidste uge. Det får nu flere politikere i Lyngby-Taarbæk Kommune til at kræve en undersøgelse af forholdene på de lokale skoler.

Søren P. Rasmussen (V), Anne Jeremiassen (LA) og Henrik Brade Johansen (Rad.) har bedt om at få sagen på Økonomiudvalgets dagsorden torsdag.

"Det er ingen hemmelighed, at mange af vores skoler er af ældre dato og dermed uden mekanisk ventilation. Vi så i den undersøgelse, der kom for kort tid siden, at indeklimaet er et stor problem for indlæring," siger Søren P. Rasmussen.

DTU-undersøgelsen viste, at der er for høje CO2-koncentrationer på 60 procent af skolerne i Danmark. Ifølge professor Geo Clausen fra DTU Byg, der lavede undersøgelsen, går det direkte ud over indlæringen.

”DTU har tidligere påvist en sammenhæng mellem et højt indhold af CO2 og præstation af skolearbejde. Vi ved, at dårligt indeklima ofte skyldes manglende eller dårlig ventilation. De skoler, der har ventilationsanlæg med både indblæsning og udsugning, eller som er udstyret med mere avancerede udformninger af naturlig ventilation, klare sig bedst i undersøgelsen,” siger han.

Ifølge DTU Byg viser en undersøgelse, at en fordobling af ventilationsraten fra et lavt niveau medfører en fremgang i præstation af skolearbejdet på ca. 10 procent.

Vi går op i de voksne

For Søren P. Rasmussen er indeklimaet ekstra vigtigt med den nye skolereform. Det betyder nemlig, at skoledagen er blevet længere for mange elever.

"Jeg hører fra flere og flere forældre, at det her er et problem med de længere skoledage," siger han.

Udfordringen i Lyngby-Taarbæk er, at mange skolebygninger blev bygget for mange år siden og derfor har små lokaler, siger Anne Jeremiassen. Det giver udfordringer både med hensyn til m2 per elev og med udluftningen.

"Jeg vil gerne, at vi får tjekket, om elevernes arbejdsmiljø står mål med det, vi vil putte ind i hovederne på dem. Når vi nu går så meget op i voksne menneskers arbejdsmiljø, burde vi også gå mindst lige så meget op i vores børns. De skal jo lære nogle ting, og det kan de ikke, hvis der er for meget larm eller for lidt ilt i luften," siger hun.

Politikerne har allerede afsat penge til at renovere kommunens skoler. Ifølge Søren P. Rasmussen står der i omegnen af 75 millioner kroner på renoveringskontoen for en treårig periode.

Publiceret: 13. November 2014 11:30
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Annonce
Fik du læst
Annonce
ANNONCER
Se flere