"Det sidste, vi hørte fra kommunen, var en mail i februar 2019, hvor vi fik at vide, at de ville evaluere vores henvendelse og vende tilbage i efteråret," siger Thomas Heltborg Juul.

Op ad bakke for delebilerne: "Langt de fleste kommuner tager imod vores henvendelse med kyshånd"

"Et besynderligt langvarigt projekt," siger Thomas Heltborg Juul om forhandlingerne med kommunen om delebilordningen GreenMobility

Af
Pernille Borenhoff

GreenMobility har 400 delebiler, der cirkulerer rundt i Storkøbenhavn. Blandt andet i Gentofte, Frederiksberg og Dragør. Roskilde kom på kortet i marts måned, og til oktober udvides ordningen, så der også vil være el-delebiler i Aarhus. Også i Oslo er man i gang med at etablere sig.

Målet er ifølge Thomas Heltborg Juul, direktør i GreenMobility, at den blot tre år gamle virksomhed i løbet af de kommende tre år vil være at finde i 15 europæiske storbyer. Samt flere steder i Danmark.

På DTU er der et såkaldt hotspot, hvor man kan stille bilen i en oplader, og hvor andre - eller en selv - kan tage den og køre den videre ud i verden.

Under Kinopalæet er der også et hotspot, og begge aftaler har GreenMobility indgået med de private aktører. Og altså ikke med Lyngby-Taarbæk Kommune.

"Vi rettede henvendelse til Lyngby Taarbæk Kommune i november måned 2018. Og så længe vi talte med politikerne, gik det fint, men lige så snart det blev bragt op på embedsmandsniveau stoppede forhandlingerne. Det sidste, vi hørte fra kommunen, var en mail i februar 2019, hvor vi fik at vide, at de ville evaluere vores henvendelse og vende tilbage i efteråret," siger Thomas Heltborg Juul.

Og det undrer ham meget. For den lange sagsbehandlingstid er meget ulig, hvad han oplever i andre kommuner.

"Det her er blevet et meget besynderligt projekt. Langt de flere kommuner tager imod vores henvendelse med kyshånd. I Roskilde gik der blot godt en måned fra vores henvendelse, til vi fik bilerne på gaden. Også i Ballerup, hvor GreenMobility dog endnu ikke er startet op, har der været imødekommenhed. I Lyngby er det helt anderledes vanskeligt," siger han.

Som udgangspunkt ønsker GreenMobility at reservere nogle pladser, hvor man kan parkere bilen og lade den op og som alternativ til det undtagelse fra diverse tidsbegrænsninger.

Langt størstedelen af GreenMobilitys brugere er under 30 år. Og ifølge Thomas Heltborg Juul viser internationale undersøgelser, at hver delebil fortrænger mellem 7 og 12 biler.

"Når vi spørger vores kunder, så siger 42 procent, at de har undladt eller vil undlade at købe bil. Det er jo grundlæggende et spørgsmål om, hvad man vil med byen. Vil man have færre biler i byen, og vil man gerne gøre noget godt for miljøet, så er det her en mulighed som er åbenlys," siger han.

LTK arbejder på sagen

Forvaltningen er pt ved at undersøge, hvad de forskellige udbydere af delebiler/elbiler kan tilbyde.

"Der er andre udbydere end GreenMobility, som vi har været i dialog med, og så vi er ved at afdække , hvad de forskellige udbydere tilbyder, så politikerne kan træffe en beslutning på et oplyst grundlag, Planen er, at det sagen kommer på den politiske dagsorden i år," udtaler Malene Sigaard, cand.scient i trafikplanlægning og ansat i Center for Miljø og Plan.

Når det har taget længere tid i Lyngby-Taarbæk kommune end i så mange andre kommuner, så skyldes det ifølge kilder i forvaltningen, at der er travlhed i forvaltningen på grund af de mange igangværende anlægsprojektet.

Publiceret 21 August 2019 11:45