"Hvis man vil bryste sig af at være en grøn kommune, så skal man også vise det med action," siger Mark Ronan. Foto: Pernille Borenhoff

El-ladere og delebiler efterlyses: Når Nørrebro, København og Gentofte kan, hvorfor kan Lyngby-Taarbæk så ikke?

Nørrebro, København og Gentofte kan. Så hvorfor ikke Lyngby-Taarbæk, spørger Mark Ronan. El-ladere og delebiler er på vej, men tidligst i 2020, siger SF-politiker

Af
Pernille Borenhoff

Mark Ronan vil med egne ord gerne tage miljøbevidste valg, både når det gælder mad, beklædning, opvarmning og transport. Så da familien skulle have ny bil, faldt valget på en Tesla. Den transporterer ham dagligt fra hjemme i Virum til kontoret på Nørrebro og retur igen.

"Lige uden for kontoret på Sankt Hans Torv er der el-bil parkering. Og i øvrigt mange andre steder på Nørrebro og i resten af København. Jeg har aldrig problemer med at finde en ledig el-bil parkering," siger han.

Omvendt er det, hvis han tager turen til Lyngby. Her skal man nemlig til Firskovvej, hvis man vil finde en offentlig el-lader.

"En ting er, at man ikke har mulighed for at lade sin bil op i Lyngby. En anden ting er, at det grønne område er et grønt område, hvor jeg ville ønske, at man prioriterede el-biler. Jeg er personligt ligeglad med, hvor jeg lader op, men jeg er meget optaget af miljøet. Og det er der mange andre, der er. Jeg tror, at Nordsjælland er det sted, hvor der er flest el-biler, og så undrer jeg mig over, at kommunen ikke bakker op om at være en grøn kommune. Endelig er der jo også en signalværdi i at være en grøn kommune," siger Mark, der også efterlyser, at de meget populære delebilsordninger kommer til kommunen. Et system, der er udbredt i København og visse omegnskommuner. Blandt andet Gentofte.

Strandede forhandlinger

Sigurd Agersnap (SF), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget, er enig med Mark Ronan. Både når det gælder delebiler og el-ladere.

"Det synes jeg også er for dårligt, og jeg håber vi kan få sat nogle flere standerne op hurtigst muligt. Årsagerne kan jeg kun gisne om, men det er klart, at standerne både koste penge og kan se noget besværlige ud i bybilledet,2 siger han.

El-ladere og delebilsordninger var et punkt på Miljø- og Teknikudvalget dagsorden i november 2018. En afgørelse blev dog udsat, delt fordi man ønskede at belyse økonomien grundigere. Dels fordi man afventede en større parkeringsundersøgelse og dels fordi kommunen, Green Mobility og Go Green, der der de store spillere på delebilsmarkedet, strandede.

"Green Mobility er kommet til Lyngby Storcenter og DTU, men firmaerne vil gerne reservere pladser i midten af byen. Det, syntes vi, ikke er fair, så vi arbejder på at se, om vi kan lave nogle generelle standere i byen, der kan bruges af både delebilerne og af folks private el-biler," siger Sigurd Agersnap.

Ifølge ham koster det omkring 200.000 kroner pr el-stander, og kommunen er ved at undersøge en mulig finansiering.

"Jeg mener klart, at vi skal have flere el-standerne, og at det kun kan gå for langsomt. Vi skal dog også lige have økonomien på plads og finde de bedste egnede pladser, og det håber jeg vi kan lykkes med i Teknik- og miljøudvalget i løbet af efteråret. Mit bud er, at vi tidligst kan have opført nye el-stander i løbet af 2020," siger Sigurd Agersnap.

Publiceret 21 August 2019 10:30