Deleøkonomi: Biler er da noget vi er fælles om

Foreningen Lyngby Delebil blev etableret i 2003 længe før deleøkonomi blev rigtig moderne, og har i dag 70 medlemmer. En af dem er Martin Lee, der har været medlem af foreningen de seneste tre år

Af
Signe Steffensen

Delebilist ”Jeg havde glemt, at jeg havde lovet, at jeg skulle køre min datter til basket,” siger Martin Lee, da vi møder ham. Så han har netop været nede på en af nabovejene, at hente en bil, som i dag bare skal tilbagelægge turen fra Lyngby til Virumhallen.

Faktisk var det han var mest nervøs for, inden han meldte sig ind i delebilsordningen, om der altid var en bil, når han skulle bruge den.

”Men det er der,” siger han bestemt.

”Der kan godt være lidt pres på omkring højtiderne, men selv har jeg aldrig oplevet ikke, at kunne få en bil, når jeg havde brug for det.”

Før Martin Lee blev delebilist havde familien selv bil. Der var flere ting han var irriteret over. Dels brugte de ikke bilen så meget, men han havde en klar ide om, at den stod og tabte værdi hver dag, og udgifterne til reparationer begyndte også at være en økonomisk x-faktor.

Det var det, der fik Martin Lee til at se nærmere på delebilsordningen. For når det kom til stykket havde hverken Martin Lee eller hans kone brug for bilen i hverdagene, hvor de begge cyklede eller tog offentlig transport og børnene kunne selv cykle frem og tilbage til skole.

Kan det betale sig?

Men hvordan finder man egentlig ud af om det kan betale sig. En tommelfingerregel er, at man skal køre under 15.000 kilometer om året før det kan svare sig. Og man skal have behov for at køre mere end 10 gange om året. Til gengæld kan man så vælge bil alt efter behov fra de helt små, hvis man lige skal køre sit barn til basket til den store syvpersoners, hvis hele familien skal i sommerhus. Foreningen har også to varevogne, hvis man skal flytte, købe stort ind i Ikea eller ud på nye eventyr med sin mountainbike.

Og det er ikke bare børnefamilierne, der har glæde af fleksibiliteten. Martin Lee ved at et af de andre medlemmer hver uge reserverer den store syvpersoners bil, og så kører rundt som en anden skolebus og henter børnebørnene fra skole og børnehave.

”Jeg synes det er dejligt fleksibelt, man er fri for bekymringer og hver måned ved jeg præcis hvad jeg har af udgifter til kørsel. Der er mange ting ved det at være bilejer jeg bestemt ikke savner,” siger Martin Lee.

For ham var beslutningen om at blive delebilist først og fremmes noget med økonomi og færre bekymringer, men det ideologiske fylder også en del. Og han er stolt over at kunne kalde sig delebilist.

Syv familier en bil

Foreningen har eksisteret siden 2003, hvor syv familier gik sammen om at dele en bil.

Den er stadig frivilligt drevet, men er vokset i antallet af medlemmer og biler. I dag er der 70 medlemmer, der deles om 14 biler. Hver bil har en fadder, der sørger for service og dækskift, mens man er fælles om at fylde diesel på og få vasket dem.

I det seneste år har foreningens medlemmer i følge deres hjemmeside brugt i gennemsnit 12.790 Dkr (alt inklusive) på 3.827 km med kilometer pris på 3,34 Dkr. (udregning baseret på medlemmer med mindst 1 års medlemskab).

Bilerne holder mange steder i Lyngby og omegn. Vi har ”store” standpladser med flere biler ved Lyngby station, Sorgenfri station og Virum station.

Publiceret 08 February 2019 10:30