Lyngby-Taarbæk Kommune har 10 elbiler, og det er ikke nok, ifølge formand. Foto: Lyngby-Taarbæk Kommune

Lyngby-Taarbæk Kommune har 10 elbiler, og det er ikke nok, ifølge formand. Foto: Lyngby-Taarbæk Kommune

Formand vil have flere kommunale elbiler

Hjemmeplejen står over for et større udbud af plejens 40-45 biler, og det vil være nærliggende at købe elbiler, lyder det fra formand

Af
Mikkel Brøgger Petersen

ELBILER Står det til formand for miljø- og teknikudvalget, Sigurd Agersnap (SF), skal den kommunale garage fyldes op med flere elbiler, end de 10 elbiler, som kommunen har i dag. Det fortæller han til Det Grønne Område.

Lyngby-Taarbæk Kommune købte sine elbiler i 2013 og 2014, hvor man havde sat en særlig pulje med ekstra penge af til købene, da elbiler kostede mere end benzinbiler. I 2016 blev der købt endnu en elbil. Og så er det ellers gået tilbage.

Man har fjernet den særlige pulje med penge, solgt fire tilbage til leverandøren og én er blevet totalskadet. Det kunne forvaltningen oplyse Sigurd Agersnap i efteråret sidste år.

Formanden har endnu ikke fået svar på, hvorfor man solgte fire elbiler tilbage til leverandøren.

Start med hjemmeplejen

Men nu skal den udvikling vendes, hvis det står til formanden. Han ser særligt hjemmeplejen som et område med muligheder.

Hjemmeplejen råder over 40-45 biler, hvoraf fem af dem er elbiler. Man står dog over for et større udbud, og det nærliggende spørgsmål er, om man i den forbindelse vil bestræbe sig på at købe elbiler.

"Det, mener jeg, er helt oplagt. Når vi skal ud og investere i nye biler nu, så skal de selvfølgelig være fremtidssikret, og elbiler er fremtiden. Det ser vi også, når vi kigger på de delebilsordninger, som skyder op i og omkring København. Her er der alene tale om elbiler, og det er altså den vej, det går," siger han til Det Grønne Område og understreger, at kommunen generelt bør have flere elbiler, selv om det ikke lader sig gøre på alle områder.

"Og især steder som hjemmeplejen, hvor der køres mange kilometer. I forhold til nogle af de tungere køretøjer, vi også har i kommunen, så er der ikke elbilsalternativer i dag, så der kommer vi nok ikke uden om at køre på fossile brændsler også i de kommende år," siger han.

Kan påvirke borgere

- Tror du, at kommunens brug af elbiler har en indvirkning på borgernes præferencer, når det kommer til biler?

"Ja, det tror jeg. Det kan medvirke til, at flere køber en elbil. Ikke fordi folk bliver inspirerede af kommunen, det ville nok være at overvurdere kommunens indflydelse, men fordi kommunen kan være med til at forbedre infrastrukturen for elbiler. Når kommunen anskaffer elbiler kræver det selvfølgelig også ladestandere, og jo flere der er af dem, jo lettere bliver det også for private at anskaffe sig en elbil. Elbiler er fremtiden. Det er det nødt til at være for klimaet, og det er bare med at komme i gang med omstillingen," siger han og tilføjer:

"Vi sparer klimaet for en CO2-udledning på 1.200 kilo CO2 per år. Det, synes jeg, er et ret stærkt argument for, at vi anskaffer os nogle flere elbiler. Vi har i kommunen en CO2-handlingsplan, fordi vi vil have nedsat klimaaftrykket, og her kan elbiler være et godt bidrag."

Sigurd Agersnap venter i øjeblikket på svar fra forvaltningen om, hvordan Lyngby-Taarbæk Kommune foretager indkøb af biler, hvornår det foregår, og hvordan politikerne bedst muligt kan påvirke indkøbene.

Publiceret 06 February 2019 10:30

SENESTE TV