Miljøpolitik på hverdagsniveu

Kommunens yngste kommunalbestyrelsesmedlem har det seneste halve år forsøgt at leve mere bæredygtigt. Det er ikke altid helt nemt, især ikke når man pludselig skal deltage i møder i Wien og Stockholm

Af
Signe Steffensen

Livsstil Han er bare 19 år og yngste medlem af kommunalbestyrelsen. Magnus Von Dreiager blev valgt ind for Konservative ved det seneste kommunalvalg.

Han oplever, at miljø- og klimapolitik er noget, der fylder meget hos de unge.

”På Virum Gymnasium, hvorfra jeg selv er student, havde vi blandt andet et bæredygtighedsudvalg,” fortæller Magnus Von Dreiager.

I dag sidder han som kommunalpolitiker i teknik- og miljøudvalget med mulighed for at have direkte indflydelse på de beslutninger, der bliver taget på miljøområdet i Lyngby-Taarbæk.

”Derfor havde jeg også et klart ønske om at blive lidt klogere på emnet,” siger Magnus Von Dreiager.

Han blev opmærksom på foreningen Grøn Fremtid, der søgte testfamilier, som gerne ville leve lidt grønnere. Så Magnus Dreiager, der stadig bor hjemme hos sine forældre i Sorgenfri, spurgte, om de havde lyst til at være med i eksperimentet.

Det var de med på, men det skulle vise sig at være svært for alvor at nedbringe familiens udledning af CO2.

På nogle områder var de nemlig godt med. Ejendommen er godt isoleret, og familien har fornyeligt fået sat nye vinduer i huset. De hårde hvidevarer er også energimærkede og af nyere dato, så der er heller ikke noget at hente her. Men de har set på kosten, og her er der blevet foretaget nogle ændringer.

”Et par bøffer vendt på panden var ofte på menuen tidligere, men det har vi i højere grad skiftet ud med svin og kylling. Og så er der blevet indført en vegetarisk dag,” fortæller Magnus Von Dreiager.

Der er dog ingen tvivl om, at den helt store klimasynder hos familien Dreiager er transporten. Selv tager han som regel toget ind til CBS, men begge hans forældre er selvstændige og arbejder med at administrere ejendomme, så der er ofte et stort kørselsbehov og lange afstande, og offentlig transport er ikke et reelt alternativ.

Selv bruger han også bilen, hvis det tager for lang tid med offentlig transport.

Bilen koster meget på CO2 kontoen

”I sidste måned havde vi skåret meget ned på oksekødet, og jeg havde heller ikke købt nyt tøj, men fordi vi havde kørt lidt mere, så havde vi øget vores CO2 belastning,” siger han

Familien har i forbindelse med testforløbet også prøvet at køre i denne lille elbil BMWI3, som de har haft til låns fra BMW-forhandler Jan Nygaard i en måned. Den var de faktisk glade for, og de har også været ude at se på nogle elbiler.

”Men markedet er lidt usikkert lige nu, og jeg er overbevist om, at det om to-tre år kan tilbyde noget mærkbart bedre end i dag. For jeg er sådan set ikke i tvivl om, at efterspørgslen kommer, og nu har regeringen jo også sat sig som mål, at dieselbilerne helt skal udfases inden 2030,” siger Magnus Von Dreiager.

Derfor må han også konkludere, at man sagtens kan skære ned på forbruget af oksekød, tage kortere bade og købe mindre tøj, men at det som virkelig betyder noget det er transportposten.

”Det her er et globalt problem, som også skal løses på et overnationalt niveau. Som enkeltperson kan man selvfølgelig gøre noget, men det er langt fra nok.”

Han synes også, at det kan være svært at tage de rigtige valg som forbruger.

”Tag for eksempel økologiske bananer. De er altid pakket ind i plast. Behøver man virkelig det? Der kan vi som forbrugere også være med til at lægge et pres."

Det er primært Magnus Von Dreiagers mor, der laver mad. Og i en travl familie, hvor arbejdslivet fylder meget, er det der med at bruge en time på at lave en spændende vegetarret ret usandsynligt, mens kartofter og en bøf er nemt. Det seneste halve år er der dog skåret meget ned på de røde bøffer, der i stedet er skiftet ud med svin eller kylling.

Politiske dilemmaer

Magnus Von Dreiager synes forløbet har gjort ham klogere, men derfor bliver det ikke nødvendigvis lettere at tage nogle realpolitiske valg.

”For nyligt havde vi en sag oppe at vende omkring elbiler og ladestandere i den centrale del af Lyngby. Som det er lige nu kan man lade på Firskovvej, men vi har ikke nogen steder at lade i den centrale del af Lyngby. I andre kommuner har man flere ladestandere med en central placering, og vi vil også gerne være med til at fremme brugen af elbiler. Men når man sætter laderne op, så reserverer man også nogle pladser kun til elbiler. Og når arbejdet med etableringen af letbanen går i gang, bliver der et stort pres på antallet af p-pladser, derfor er det selvfølgelig et konkret dilemma."

Transporten er i det hele taget den helt store udfordring. Da vi taler med Magnus Von Dreiager har han i løbet af kort tid været i både Wien og Stockholm i forbindelse med hans politiske arbejde. Begge dele med fly. Til gengæld har han så været flittig til at lade bilen stå i hverdagen og i stedet tage toget, så familien Dreiager alt i alt kom i mål med at få nedbragt deres udledning CO2 .

Publiceret 05 February 2019 18:20

SENESTE TV