Olioli i Lyngby er Nicolai og Frederiks fjerde poke bar. Foto: Pernille Borenhoff

Olioli i Lyngby er Nicolai og Frederiks fjerde poke bar. Foto: Pernille Borenhoff

Unge iværksættere står bag nyt takeaway koncept i Lyngby

Olioli, der netop er åbnet på Lyngby Hovedgade, er et madkoncept, der stammer fra Hawaii. I sommer vandt pokebaren AOK's pris 'Byen Bedste Takeaway'

Af
Pernille Borenhoff

Hvis du endnu ikke ved hvad 'Salmon poke', Bulgogi Poke eller 'Tofu Poke' er, så kan du godt komme ind i kampen. Kort før jul åbnede Olioli på Lyngby Hovedgade. Og går det som de to indehavere, Nicolai Suwinai Nielsen og Frederik Darger Johansen, regner med, er Olioli i Lyngby blot den fjerde i en lang række af danske poke-barer.

Olioli betyder glæde på hawaiansk, og konceptet, der stammer fra Hawaii, er ekstremt udbredt på USAs vestkyst. Kort beskrevet er der tale om bowler med en slags ’sushisalat’ – eller ’dekonstrueret sushi’, som det også kaldes. ’Poke’ betyder ’at snitte’ på hawaiiansk, og det refererer til de firkantede stykker, som poke bowlen består af. Hovedingredienserne er rå fisk, ris, grøntsager og dressing.

"Jeg havde en veninde, der var på udveksling i USA, og hun kom hjem og fortalte om den fantastisk mad, hun havde fået serveret i bowler. Vi syntes, at det lød fedt og ville gerne gå i dybden med det," fortæller Nicolai om den spæde start for godt to år siden.

Frederik og Nicolai, der i dag er hhv. 23 og 24 år, har kendt hinanden i fem år, siden de begge i gymnasietiden arrangerede gymnasiefester i Storkøbenhavn. Sammen har de desuden arbejdet med PR for to københavnske madkæder, samtidig med at Nicolai læste økonomi og filosofi på CBS.

"Vi blev så tændte på ideen om at åbne en poke bar, at vi for to år siden tog til London for at hente inspiration. Vi havde ikke råd til at tage til Hawaii eller Californien," siger Frederik.

Olioli betyder glæde/joy på hawaiansk. Foto: Pernille Borenhoff

Olioli betyder glæde/joy på hawaiansk. Foto: Pernille Borenhoff

I London tog de kontakt til de tre forskellige poke barer, der ifølge dem på daværende tidspunkt var i byen.

"Vi havde kun set maden på nettet, men da vi spiste det første gang, var vi hooked med det sammen. Vi elsker mad, og ikke mindst sushi. Men det er enormt dyrt, og skal vi blive mætte, så koster det os 300 kroner. I bowlerne får man de sammen råvarer som i sushi. Men langt billigere og i meget større mængder," siger Frederik og Nicolai, der i løbet af de dage, de var i London spiste sig igennem hele menukortet på de tre restauranter. I to af restauranterne vil de endda lov til at kigge kokkene over skulderen for derved at hente inspiration og viden.

Fra 0-45 ansatte på et år

Vel hjemme i Danmark gik de to unge mænd seriøst til værks og brugte et år på at beskrive et forretningskoncept. I en 60 sider lang arbejdsmodel beskriver de alt fra farvenuancer på væggene og indretning af de enkelte butikker til, hvor de skal ligge, mængden af maden i bowlerne, markedsføring, målgrupper, logoer og priser.

"V har forberedt os sindssygt godt. Vi vil være de bedste til det, vi laver. Vi brænder for det og konkler døgnet rundt," siger de.

Og den indstilling gav hurtigt pote, for kun otte måneder efter, at de åbnede den første poke bar på Gl. Kongevej på Frederiksberg, vandt de AOK's pris som Byens Bedste Takeaway 2018.

"Det var sindssygt. Bare det at bliver indstillet til prisen gjorde at vores omsætning steg med 25 procent," siger Frederik.

Og for de to unge mænd er glade og tilfreds kunder ekstremt vigtige.

"Vi spiser meget ude, og vi har talt meget om, mad contra kvalitet. Det skal bare matche," siger Nicolai.

Foto: Olioli

Foto: Olioli

Målgruppen er unge mellem 15 og 28 år samt familier, der har lyst og råd til at give lidt ekstra for at få kvalitet.

"Og de målgrupper finder vi her i Lyngby," siger Nicolai og Frederik. Begge er dog noget rystede over den høje huslejer i Lyngby.

"Huslejen er tre gange så dyr som på Østerbrogade. Det overraskede os. Vi vidste, det var dyrt, men det er vigtigt for os at være her," siger de.

Joe er forbilledet

Det er dyrt at ekspandere og derfor har Olioli også fået en investor med ind i konceptet.

"Vi vil meget gerne have rigtigt mange Olioli, men de næste tre måneder skal vi bruge til at få styr på de mange ting, der ligger og venter. Det er gået rigtig stærkt, og vi har nu 45 ansatte," siger de.

Medarbejderne er nøje udvalgt.

"Ikke for at lyde snobbede. Men vi caster vores medarbejder, for vi går meget op i hvem der står bag baren. Vi vil gerne have en godt stemning og at medarbejderne har det godt med hinanden," siger Nicolai.

På Lyngby Hovedgade er Olioli nabo til Joe and the Juice.

"Vi har kigget meget på deres koncept. Og vores ambition er, at bliver lige så store som dem."

Olioli er åbent hver dag 11-21. Inkl. weekend. Se www.oliolipoke.com for yderligere info om menuer og firmaet.

Se http://www.oliolipoke.com/

Publiceret 01 January 2019 11:00

SENESTE TV