Opskriften på den helt rigtige skibsmaling.

Opskriften på den helt rigtige skibsmaling.

”Det er fedt, at vi får lov til at mærke på sagerne.”

Julie fra 9. Vi på Trongårdsskolen var blandt de mange piger, der onsdag deltog i Girls Day in Science

Af
Signe Steffensen

Girls’ Day in Science er et årligt tilbagevendende event, der skal inspirere piger fra landets folkeskoler til at interesserer sig for naturvidenskab.

Onsdag 12.september besøgte pigerne fra Trongårdsskolens 9. klasser Hempel, der er blandt de lokale virksomheder, der arbejder på at inspirere flere piger til at vælge en uddannelse inden for naturfag.

Det var tredje år i træk, at virksomheden inviterede lokale piger inden for i malingproducentens forskningscenter i Lundtofte.

”Vi vil gerne vække pigernes interesse for naturvidenskab og vise dem, at det er en spændende branche at arbejde i. Og så vil vi gerne lære dem, at man kan gøre en kæmpe forskel for miljøet, hvis man udvikler maling, der for eksempel kan være med til at nedsætte skibes brændstofforbrug,” siger Louise Krüger Kofoed, der er Corporate Responsibility Manager i Hempel og står for virksomhedens engagement i initiativet.

Hempel havde valgt at fokusere på bæredygtighed i dette års Girls’ Day in Science. Derfor handlede dagen om, hvordan maling blandt andet kan være med til at beskytte materialer som stål fra at nedbryde og til at mindske skibes brændstofforbrug.

I alt 22 piger fra Trongårdsskolen deltog i forsøg, der kunne relateres til maling på den ene eller anden måde. Inddelt i tre grupper lærte de om overfladespænding, mikroskopi og formulation, og hvordan viden om de tre fænomener kan bidrage til udvikling af beskyttende maling til for eksempel skibe, vindmøller og broer.

Hvad lærte pigerne?

Olivia, 9.y: ”Jeg har lært at fysik faktisk ikke er så svært. Selvom jeg ikke tror, jeg skal arbejde med det, så har det været sjovt alligevel.”

Linea, 9.y: ”Det sjoveste var det med formulation, hvor vi lavede en slags maling af majsstivelse, vand og frugtfarve og lærte om, hvordan maling kan være med til at beskytte skibe.”

Pernille, 9.v: ”Jeg synes, at det mest spændende var at høre om, hvad Hempel gør for at være med til at nå FNs Verdensmål. For eksempel det med, at de arbejder for en bedre produktion af malingen, og at de tjekker, at deres leverandører ikke har børnearbejdere.”

Muskan, 9.y: ”Det bedste har været, at vi fik lov til at lave nogle rigtige forsøg.”

Isabella, 9.v: ”Det er rigtig godt, at vi lærer tingene på forskellige måder. Det giver også inspiration til, hvad man kan bruge det til bagefter. Jeg troede for eksempel, at fysik bare var kedeligt, men det er faktisk spændende.”

Julie, 9.v: ”Det er fedt, at vi får lov til at mærke på sagerne.”

Naila, 9.v: ”Jeg var også på besøg hos Hempel for to år siden, og jeg kan rigtig godt li’ at være her. Det mest spændende i år var, det med glimmer og overfladespænding, hvor vi også lærte om, hvordan man laver malingen.”

Om Girls’ Day in Science 2018

Girls' Day in Science er Tektankens nationale kampagnedag, hvor virksomheder, science centre og uddannelsesinstitutioner over hele landet inviterer grundskole- og gymnasiepiger indenfor til at arbejde med praktiske og virksomhedsrelaterede opgaver. Pigerne møder kvindelige medarbejdere og studerende, der fortæller om deres uddannelsesvalg og karrieremuligheder i en verden af IT, teknologi og naturvidenskab.

Girls’ Day in Science sætter fokus på, at der er mange piger, der fravælger en IT-faglig, teknologisk eller naturvidenskabelig retning i deres uddannelses- og karrierevalg.

Ud over Hempel deltog en række lokale virksomheder i dagen Novozymes, Microsoft, DTU og Haldor Topsøe. Samlet set deltog omking 1700 piger fra grundskoler og gymnasier til Girls' Day in Science 2018.

Publiceret 14 September 2018 10:00

SENESTE TV