20-årig lokal iværksætter efterlyser stærkere iværksætterkultur i kommunen

20-årige Julius Søndergård Schiller har opbygget egen virksomhed, som er leverandør for Michelin-restaurant. Han håber, at Lyngby-Taarbæk Kommune vil skabe en stærkere iværksætterkultur

Af
Mikkel Brøgger Petersen

I sin efterårsferie i sit sidste år på Virum Gymnasium i 2016 brugte Julius Søndergård Schiller en hel uge på at gøre sig tanker om, hvordan han med udgangspunkt i sine interesser for gastronomi og lækkert design kunne starte sin egen virksomhed.

Valget faldt på at lave den "ultimative køkkenkniv" med "enestående styrke og æstetisk skønhed", som der står på sit firmas, Gastrotools, hjemmeside.

Han undersøgte det daværende onlinemarked, som han skulle konkurrere på. Han opdagede, at markedet ikke havde ét bestemt brand, der gjorde sig særligt bemærket. Han så sit snit til at få sine køkkenknive på et marked, som han var klar over, kun vil blive større med tiden.

Fra sidelinjen havde han fulgt sin kammerat starte og drive sin egen virksomhed. Vennen blev bedt om at give input og validere ideen. Julius Søndergård Schiller understreger, hvor uvurderlig hans kammerats hjælp har været.

"Han har været en vigtig brik i opstarten af min virksomhed, for der er så mange fagområder, man skal have styr på," siger Julius Søndergård Schiller fra sit kontor i sin fars hus i Asylgade.

Hvordan det går med Gastrotools i dag, vender vi tilbage til.

Oplys om tilbuddene

I første halvår af 2018 blev der i Lyngby-Taarbæk Kommune oprettet 757 nye virksomheder, hvilket er det største antal af nye virksomheder per 1000 borger i landets kommuner. Iværksættere som Julius Søndergård Schiller er der altså nok af.

Men Lyngby-Taarbæk Kommune kan blive bedre, mener han, til at gøre opmærksom på de tilbud til iværksættere, som det tog ham et stykke tid, før han fandt ud af, at de fandtes. For kommunen har faktisk en del tilbud, siger han.

"Lyngby-Taarbæk Kommune har gode ambitioner omkring iværksætteri og den generelle udvikling af erhvervslivet. Vi profilerer os i høj grad på Vidensbyen, men hverken kommunen eller Vidensbyen formår at række ud i tilstrækkelig grad og gøre det lettilgængeligt at træde ind i iværksætterverdenen. Man bør i langt højere grad promovere de eksisterende tilbud. På nuværende tidspunkt skal man selv meget aktivt opsøge tilbuddene for at vide, at de eksisterer," siger han.

Livet som iværksætter kræver, at man sætter sig ind i mange fagområder, siger Julius Søndergård Schiller, der siger, at det er næsten umuligt at være alene om at være iværksætter. Foto: Mikkel Brøgger Petersen

Livet som iværksætter kræver, at man sætter sig ind i mange fagområder, siger Julius Søndergård Schiller, der siger, at det er næsten umuligt at være alene om at være iværksætter. Foto: Mikkel Brøgger Petersen

Lav et maker space

Han giver bud på, hvad Lyngby-Taarbæk Kommune kan gøre.

"Helt lavpraktisk kan man se i CVR-registret, hvilke virksomheder der er oprettet i en given periode og sende invitationer. Det kræver ikke en særlig stor indsats, og det vil gøre nye virksomheder opmærksom på kommunens tilbud," siger han.

"Man kan også besøge uddannelsesstederne i kommunen og fortælle om, hvordan man bliver iværksætter, og om de tilbud, som kommunen har til iværksættere. Man skal naturligvis ikke gøre det for at presse unge til at blive iværksættere, men blot for at oplyse og inspirere dem, som det er relevant for, så de kender til mulighederne," siger han.

Og hvis kommunen virkelig vil skabe en lokal iværksætterkultur kan de lave et maker space (et rum til at skabe, red.).

"Det, jeg ideelt så, var, at man på biblioteket eller i en anden kommunal bygning skabte et uformelt iværksættermiljø. Et sted, man kan arbejde, låne et skrivebord, få adgang til relevant software, litteratur, e-learning-kurser og adgang til at tale med eksperter for relevante fagområder. Et sted, hvor man kan arbejde med andre iværksætterinteresserede, så man kan prikke sidemanden på skulderen og for eksempel spørge til annoncering på Facebook," siger han.

Søllerød Kro og Black Friday

Hvad der startede med en uges grublen i en efterårsferie, er for Julius Søndergård Schiller og Gastrotools i dag vokset sig til en forretning med flere milepæle, som han er stolt af.

Efter at have brugt et år på at udvikle den ultimative køkkenkniv, tog han kontakt til Søllerød Kro. Michelin-restaurantens køkkenchef blev spurgt, om han havde lyst til at teste et Gastrotools-knivsæt.

"Han ringede og fortalte, at han var ret vild med det. Han kunne stå inde for kvaliteten, og han ville gerne blåstemple mit produkt. Det var ret overvældende, og det gav et ekstremt boost og motivation til at fortsætte," fortæller Julius Søndergård Schiller, der i december sidste år blev leverandør til Søllerød Kro.

En anden stor milepæl var sidste års Black Friday. I de første natte- og tidligere morgentimer på den store indkøbsdag havde han omsat for omkring 17.000 kroner. Som dagen skred frem, fortsatte omsætningen med at stige.

"Jeg får notifikationer på min telefon, når jeg får ordrer. Ordrer på gennemsnitligt 2.000 kroner tikkede løbende ind, og mit humør kørte bare tilsvarende op. Da dagen var omme, havde jeg solgt mere end 100 køkkenknive, hvilket gav en omsætning på omkring 56.000 kroner på 24 timer. Det var den dag, at omsætningen tog fart. Så kom julesalget, hvor jeg nåede en omsætning på omkring 150.000 kroner. I år forventes minimum en tredobling i omsætningen," fortæller han.

I øjeblikket tester Julius Søndergård Schiller prototyper på traditionelle, japanske vådslibesten, som - hvis kvaliteten bliver tilfredsstillende - bliver en del af sortimentet. Han forventer også, at forretningen udvides til Sverige og Tyskland.

Sverige og Tyskland i sigte

Forretningen var dog ikke vokset sig til der, hvor den er i dag, hvis Julius Søndergård Schiller blot havde kørt solo. For alle iværksættere er ikke ligeså heldige som Julius Søndergård Schiller, som havde en ven, der kunne rådgive og hjælpe i opstartsfasen.

"Det er næsten umuligt at være iværksætter alene, for du skal tage stilling til rigtig mange ting. Du kan se dig blind på, hvilke svagheder din virksomhed har, hvis du ikke deler dine idéer med andre," siger han.

For et par måneder var han af sin tidligere lærer inviteret tilbage på sit gamle gymnasium. Han skulle fortælle om at være iværksætter, og hvordan man starter sin egen virksomhed.

"Mange elever viste interesse for at blive iværksættere, men få vidste, hvordan de skulle gøre, og ingen kendte til kommunens tilbud. Man lærer dog mest om livet som iværksætter ved at kaste sig ud i det. Det værste, der kan ske, er, at det ikke bliver en succes. Men så har man alligevel lært meget af det," siger han.

Publiceret 11 August 2018 11:45

SENESTE TV