Friends of Lyngby søger opbakning: Målet er at farve Lyngby Hovedgade kongeblå

En tilbagevenden til udvikling af talenter og en by, der samlet støtter op om klubben, er opskriften på varig succes for Lyngby Boldklub, lyder det fra Friends of Lyngby

Af
Mikkel Brøgger Petersen

FODBOLD I sin vision for Lyngby Boldklub ser klubbens kommercielle direktør og medlem af ejerkredsen Friends of Lyngby, Andreas Byder, for sig en Lyngby Hovedgade, som i langt højere grad er klædt i kongeblåt.

Går man i dag gennem Hovedgaden, er det svært at få øje på, at byen huser en fodboldklub, der repræsenterer byen.

I fremtiden håber Andreas Byder, at man ikke kan gå igennem gaden, uden man ser en Lyngby-trøje i hver tredje butiksrude. Han ser det som et eksempel på, at han og resten af klubben er lykkedes med et af deres helt store mål: At samle byen om Lyngby Boldklub.

"Friends of Lyngby har købt en klub, så byen nu har en klub, og lad os bakke op om den. Vi skal møde op om søndagen for at bakke holdet op i vores blå trøjer," siger han.

I weekenden sparkede klubben sæsonen i 1. division i gang. Forud er gået arbejdet med at ruste klubben til fremtiden. Friends of Lyngby har været ved roret siden foråret og har haft tid til at sætte sit præg på klubben. Men på hvilken måde? Hvordan adskiller man sig Hellerup Finans-spøgelset? Og hvordan vil man sikre sig, at endnu en konkurs ikke venter i horisonten?

Vildt mange regninger

Fra første dag som ejere har Friends of Lyngby brugt tiden anderledes, end man havde håbet. Men hullet efter de forrige ejere viste sig større end først antaget.

"Der har været helt vildt mange regninger. Langt flere end vi havde regnet med. Vi har betalt regninger for mange millioner til alt fra privatfly til Krasnodar og alle mulige, der ikke har fået deres penge. Vi havde håbet, at vi skulle skabe fremdrift, men vi brugte de første måneder på at rydde op. Der gik to måneder, før vi overhovedet mødte spillerne og medarbejderstaben," siger Andreas Byder.

Den første tid har også betydet afskedigelser til omkring syv personer i administrationen. Det har været nødvendigt, siger Andreas Byder.

"Vi har siddet iskoldt med Excel-ark for at se, hvordan vi får det til at hænge sammen. Det har gjort ondt, for det er nogle, der har knoklet for at få Lyngby til at køre," siger han.

Når Andreas Byder taler om at få hele byen med, handler det ikke kun om opbakning på lægterne. Det handler ligeså meget om at få lokale virksomheder med som sponsorer.

Lundtofte har flere

"Den opbakning, der på sponsorfronten har været de sidste mange år, svarer til 2. division eller 3. division. Der er nærmest ingen sponsorer i Lyngby. Det er lige før, at Lundtofte har flere lokale sponsorer," siger Andreas Byder og giver sit bud på, hvorfor man spiller så langt nede i divisionerne på sponsorfronten.

"Os medlemmer i Friends of Lyngby har selv været potentielle sponsorer, og vi havde ikke lyst til at gå ind i klubben pga. spøgelset Hellerup Finans, for vi vidste ikke, hvad det gik ud på," siger han.

"Helt konkret ved vi, at virksomheder i Lyngby udmærket kender værdien af at bakke op om førsteholdet. Men de tøver på grund af historien. Så det første, vi har gjort, er, at være 100 procent transparente og åbne om vores forretning. Hvis Lyngby Boldklub stråler af professionalisme og handlekraft, så tror vi også på, at virksomhederne åbner op over for os. Men vi har noget at bevise," siger direktøren.

Et såret brand

For klubben handler det nu om at tiltrække nye sponsorer. Det handler både om den lokale håndværksmester, og det handler om den internationale it-virksomhed. Og det bliver en udfording.

"Lyngby Boldklub er et såret brand, som vi forretningsmæssigt er i gang med at bygge op. Vi har sikret driften, og jeg har da også fået henvendelser fra folk, som siger, at vi skal tales ved. Men jeg havde forventet, at det var flere. En af vores største udfordringer bliver at banke døre ind og få folk til at støtte op om projektet, men vi tror på det kan lykkes på den lange bane. Lyngby Boldklub har meget at byde på," siger han.

Udfordringen bliver også at fastslå, at kursen, som Hellerup Finans satte, er ændret.

"Med Hellerup Finans fik man en rigtig dygtig træner, færdigudviklede spillere, sikrede sig en tredjeplads og fik en masse præmiepenge og tv-penge, så maskinen kørte nogenlunde rundt. Hvis man er mere langsigtet, udvikler man talenter. Men vi har aldrig fået nok penge for vores talenter, fordi vi har været på røven," siger han.

Solgt for billigt

Som eksempel nævner han Jens Odgaard, som blev solgt til italienske Inter.

"Havde Odgaard spillet 10-20 kampe mere på førsteholdet, kunne han være solgt dyrere. Kigger man på de sidste 15 spillersalg, har man været i samme position. Der er ikke én spiller, hvor klubben har valgt, at nu skulle han sælges. Og havde Friends of Lyngby ikke tilført klubben penge for uger siden, havde man igen stået i samme situation," siger han.

Talentarbejdet er dermed et af indsatsområderne, hvor der på sigt skal oprustes. Klubben har ungdomstrænere, der er i top tre i landet, vurderer Andreas Byder. Og selv om faciliteterne ikke er i top, og pengene ikke er til at forbedre det, er det alligevel den vej, klubben skal gå.

"Vi skal bygge forretningen op omkring at udvikle talenter, og vi skal væk fra brandslukkeriet," siger han og tilføjer:

"Vi ved, at erhvervslivet køber ind på vores talentudvikling og på vores grund-DNA, og derfor er vi ved at tydeliggøre strategien for det, så det også her bliver mere gennemskueligt, hvad man egentlig støtter. Og så skal vi invitere en masse virksomheder indenfor. Før sommerferien havde vi den første af flere aftener, hvor vi inviterede virksomheder inden for og fortalte om, hvad vi er igang med at skabe. Dem kommer der flere af, så alle byens virksomheder kan stifte bekendtskab med det nye Lyngby Boldklub."

Det store spørgsmål, som presser sig på, er, hvorfor er det anderledes for Lyngby Boldklub denne gang. I sidste uge kritiserede tidligere anfører Mathias Tauber sammen med en anden tidligere kulturbærer i klubben, Jeppe Brandrup, træner Mark Strudal og ledelsen i skarpe vendinger. Så hvad har ændret sig med den nye ejerkreds?

10 års overlevelse

"Hvis vi gør det rigtigt med talentarbejdet og får byen med, så lever Lyngby Boldklub også de næste 100 år. Men det er klart, at tingene skal gå op i en højere enhed, for det er ikke let at drive fodboldklub i Lyngby.

Men ved at få ro på bagsmækken, få udviklet talenter, som skal sælges på det rigtige tidspunkt, så kan det lykkes. Med al respekt for David Nielsens hold og deres tredjeplads, så var det ikke deres forretningsmodel," siger han.

Publiceret 02 August 2018 11:45

SENESTE TV