Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Modstanderne har meget travlt nu: Letbanen er på vej på skinner

Udbudsprocessen er nu afsluttet, og resultatet holder sig inden for det afsatte budget. 26. februar skal ejerne, staten, regionen og kommunerne, godkende projektet endeligt

Letbanemodstanderne i Lyngby skal nu for alvor til at rykke, hvis de skal gøre sig noget som helst håb om at få standset det store projekt.

Torsdag meddelte Hovedstadens Letbane, hvem der har vundet udbudene og dermed, hvem der skal opføre letbanen. Og dermed er letbanen så tæt som overhovedet muligt på sin endelige vedtagelse.

Torsdag stod det nemlig også klart, at budene holder sig inden for den økonomiske ramme, og der er således ikke brug for yderligere tilskud til projektet. Enkelte områder bliver dyrere, men det opvejes af besparelser på finansieringsomkostningerne.

Væsentligt har det været, at der er en reserve på rundt regnet 30 procent af basisoverslaget for projektet. Og det er noget mere end de 10-20 procent, der anbefales af revisionsfirmaet EY, der har lavet et kvalitetstjek af projektets økonomi, risici og reserver. Det skriver letbaneselskabet i en pressemeddelelse. Reserven skal bruges, hvis nogle af udgifterne løber løbsk.

Kommunalbestyrelsen får alligevel ikke en undersøgelse af, om kommunen kan træde ud af letbanen. Læs mere her

Læs her om undersøgelsen

Læs her om letbaneselskabets undersøgelse af, om kommunen kan træde ud af letbanen

Skal behandles politisk

Men letbanen er endnu ikke endeligt vedtaget. Det er nemlig ejerkredsen staten, regionen og kommunerne - der skal godkende projektet endeligt. Og det skal ske senest den 26. februar i år. Senest 23. februar skal hver af de 11 letbanekommuner meddele, om man fortsat kan gå ind for projektet.

I Lyngby-Taarbæk skal godkendelsen først igennem økonomiudvalget, og det sker ifølge borgmester Sofia Osmani (K) den 18. januar, hvorefter kommunalbestyrelsen behandler sagen på sit ordinære møde den 26. januar.

”Vi afventer nu ejernes beslutning, men Hovedstadens Letbane kommer til at give et gevaldigt løft til såvel fremkommeligheden som investeringslysten langs hele Ring 3. Jeg er sikker på, at når letbanen står færdig, vil rigtig mange sige 'Hvorfor fik vi ikke bygget den letbane for længe siden?'. Den bliver en stor gevinst for Storkøbenhavn og de mange omegnskommuner,” siger Birgitte Brinch Madsen, bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.

Fornuftige priser

Det er Per Aarsleff A/S, der har vundet kontrakten på anlægsarbejdet i Lyngby-Taarbæk Kommune.

”Vi har haft en meget konstruktiv dialog med tilbudsgiverne, og vi har opnået fornuftige priser. Vores udbudsstrategi om at udbyde strækningen i en række mindre pakker har bevirket, at flere selskaber har haft lyst og mulighed for at være med, og vi ser frem til den videre proces,” siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Hovedstadens Letbane, i en pressemeddelelse.

13-14 mio. passagerer om året

Med afgørelsen af udbudet er letbanen rykket helt tæt på.

“Sjællands første letbane er klar til at blive anlagt,” er konklusionen i en pressemeddelelse, som Hovedstadens Letbane sendte ud torsdag formiddag.

Hovedstadens Letbane vil binde kommunerne langs Ring 3 sammen og gøre livet nemmere for 13-14 millioner passagerer om året.

Fra Lyngby i nord til Ishøj i syd vil den 28 kilometer lange letbane gøre det markant nemmere at komme rundt i Storkøbenhavn, skriver letbaneselskabet.

Letbanen binder således fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs og skaber et sammenhængende kollektivt trafiksystem.

De studerende på DTU i Lyngby og de mange studerende på de store erhvervsuddannelser i Glostrup, Albertslund og Ishøj vil få nemmere og hurtigere adgang til studiet, konkluderer Hovedstadens Letbane i pressemeddelelsen. Her skriver man endvidere:

“Patienter, pårørende og ansatte vil blive bragt til døren på hospitalerne i Glostrup og Herlev, og store erhvervsområder langs letbanen forventes at nyde godt af investeringer for op imod 32 mia. kroner, viser en analyse udarbejdet af Incentive.”

Hovedstadens Letbane ventes ifølge pressemeddelelsen at være med til at skabe op mod 36.500 nye arbejdspladser og tiltrække 32.000 nye indbyggere langs Ring 3 frem mod 2032.

Hovedstadens Letbane vil forbinde en lang række S-togslinjer og skabe bedre forbindelsesmuligheder til øvrig kollektiv transport. 13-14 millioner passagerer forventes årligt at rejse med Hovedstadens Letbane. Til sammenligning havde Kystbanen godt 9 mio. passagerer i 2016.

I Lyngby får letbanen otte stationer: Gammelmosevej, Lyngby Station, Lyngby Centrum, Fortunbyen, Akademivej, Anker Engelunds Vej, Rævehøjvej, Lundtofte.

Publiceret: 11. Januar 2018 11:30
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

Bøger
Forsiden netop nu
Det grønne område
Seneste
Det grønne område
Mest læste
Det grønne område
112