”44 børn på legepladsen og mig. Hvis der sker et barn noget i den ene ende af legepladsen, kan jeg ikke opdage det, hvis jeg er i den anden ende.” Sådan siger en pædagog i undersøgelsen.
Foto: Mostphotos
”44 børn på legepladsen og mig. Hvis der sker et barn noget i den ene ende af legepladsen, kan jeg ikke opdage det, hvis jeg er i den anden ende.” Sådan siger en pædagog i undersøgelsen. Foto: Mostphotos
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Mange pædagoger oplever at stå alene med for mange børn

En ny undersøgelse fra Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) viser, at 7 ud af 10 pædagoger i Lyngby-Taarbæk oplever at stå alene med børnegruppen

En ny undersøgelse fra BUPL viser, at 69 procent af pædagogerne i Lyngby-TaarbækKommune ofte står alene med hele børnegruppen. De er i gennemsnit alene med 16 børn i 71 minutter.

Mette Hoff (S), der er næstformand i Børne- og ungdomsudvalget synes, at resultaterne af undersøgelsen kalder på en yderligere belysning, og fortæller også, at forvaltningen allerede er i dialog med BUPL om undersøgelsens udfald.

Situationen er ikke enestående i Lyngby-Taarbæk. De samme tendenser gør sig gældende på landsplan.

I præsentationen af undersøgelsen er fremhævet en række eksempler, som pædagogerne selv er kommet med fra deres hverdag.

Der står blandt andet:

”Var alene fra morgenstunden - flere svære afleveringer på én gang, og små børn (11 mdr.), der samtidig kræver ens opmærksomhed, fordi det er svært at være lille og ny i vuggestuen. Var alene igen ved frugttid – en blanding af konflikthåndtering, mange bleskift og hjælpe de små med maden. Det er stressende fysisk, men også mentalt, da jeg går med en følelse af ikke at være tilstrækkelig og ikke at være den pædagog, jeg gerne vil være. Det er der bare ikke tid til”.

”Det er typisk i morgentimerne fra kl. 8-9.30, at jeg er alene. Og så igen i eftermiddagstimerne kl. 14-16. Når det er om morgenen, betyder det, at det er svært at sige godmorgen til 15 børn på samme tid og forældrene. Hvis forældrene har vigtige informationer om deres børn, bliver jeg nogle gange nødt til at sige, at de må vente til senere på dagen.”

Sådan lyder to beskrivelser fra pædagoger i Lyngby-Taarbæk i BUPL's alenetidsundersøgelse.

Pressede normeringer

”Vi ved, at normeringerne er pressede. Derfor kommer resultatet heller ikke bag på mig. Det er ærgerligt, at pædagogerne har så dårlige vilkår for at udføre det pædagogfaglige arbejde. Mange pædagoger oplever også at stå i uforsvarlige situationer, og det påvirker selvfølgelig også,” siger faglig konsulent i BUPL Nordsjælland, Katja Bank Christensen.

Mette Hoff er ikke uvidende om, at hverdagen i kommunens daginstitutioner kan være meget presset.

”Jeg har selvfølgelig hørt fra ledere af daginstitutioner, der fortæller, at det kan være svært at få enderne til at nå sammen. Men de konkrete eksempler fra pædagogerne i undersøgelsen gør ekstra indtryk,” siger Mette Hoff og fortsætter:

”Lyngby-Taarbæk er ikke den kommune med den bedste normering, men vi ligger nogenlunde midt i, og i det omfang regeringen har tilført ekstra ressourcer til området, så har vi faktisk brugt dem på mere personale.”

“Det ændrer selvfølgelig ikke ved udfaldet af undersøgelsen, og jeg vil sørge for, at vi hurtigst muligt får sagen på børneudvalgets dagsorden, så vi lige kommer et spadestik dybere og blive lidt klogere på, hvad det er for nogle situationer, der kan opstå,” siger Mette Hoff.

Rapporten kan også give anledning til endnu engang at se på organiseringen af daginstitutionsområdet.

”Nogle gange er vi meget optagede af diversiteten i dagtilbuddene, fordi vi gerne vil imødekomme borgernes ønsker, men måske skal vi også se på strukturerne, og se om nogle institutioner bare bliver for små og for sårbare eller om der er bedre måder at indrette eller organisere sig på. Det kan også være, at det er et spørgsmål om ressourcer,” siger Mette Hoff.

Publiceret: 18. April 2017 11:45
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Fik du læst
ANNONCER
Se flere