Her, hvor bussen kører i retning af Klampenborgvej og Lyngby Hovedgade, skulle nedkørslen til parkeringsrampen til Lyngby Storcenter være. Den kommer ikke, og derfor skal der ikke bygges så meget i midtbyen alligevel. Foto: Lars Schmidt
Her, hvor bussen kører i retning af Klampenborgvej og Lyngby Hovedgade, skulle nedkørslen til parkeringsrampen til Lyngby Storcenter være. Den kommer ikke, og derfor skal der ikke bygges så meget i midtbyen alligevel. Foto: Lars Schmidt
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Letbanen: Midtbyen slipper for store gener fra letbanebyggeriet

Det bliver for dyrt at anlægge en underjordisk parkeringsrampe fra stationen under Klampenborgvej til Lyngby Storcenter. I stedet skal opføres et parkeringshus på hjørnet af Kastanievej, Jernbanevej og Lyngby Torv

En af sommerens gode nyheder er, at generne og besværlighederne ved opførelsen af letbanen i det centrale Lyngby ikke bliver så slemme som først antaget.

Et flertal uden om Konservative og LA i kommunalbestyrelsen har nemlig besluttet ikke at opføre en underjordisk parkeringsrampe, der skulle gå fra Lyngby Torv ud for rådhuset og til Lyngby Storcenter.

Rampen bliver så dyr og så kompliceret at etablere, at man i stedet arbejder med et parkeringshus på hjørnegrunden ved Kastanievej, Jernbanevej og Lyngby Torv - dér, hvor der i dag er parkeringspladser.

Ikke tilfreds

Da kommunalbestyrelsen behandlede sagen torsdag, var der optakt til drama mellem tilhængere og modstandere af letbanen.

Borgmester Sofia Osmani indledte med at sige, at eftersom Konservative er modstandere af letbanen, ville man undlade at stemme i sagen. Men det var hendes kommentar om, at sagen ikke har været ordentligt behandlet, som fik især viceborgmester Simon Pihl Sørensen op af stolen.

“Det er rigtig svært, at sagen ikke er blevet fagudvalgsbehandlet. Jeg kan ikke her vurdere, om det er en bedre eller dårligere løsning. Egentlig ville vi allerhelst, at sagen blev tilbagesendt til teknik- og miljøudvalget,” sagde Sofia Osmani.

Og så bad viceborgmester Simon Pihl Sørensen (S) om ordet. Han var tydeligvis ikke tilfreds:

“Jeg er nødt til at sige - lidt spidst - til borgmesteren: Der er blevet orienteret om det. Nogen kunne have draget omsorg for et møde i teknik- og miljøudvalget, og jeg stiller mig gerne til rådighed til et møde inden sommerferien. Det her skal ikke bruges i et politisk spil.”

Venstres Søren P. Rasmussen var også spids:

“Sagen har været kendt i over en måned. Det ligger på borgmesterens bord at tage hånd om den, så man kan sige, at der peger flere fingre indad end udad på os andre. Det er usportsligt af borgmesteren at sige, at sagen burde have været i teknik- og miljøudvalget.”

Inde bag bussen er der en parkeringsplads i dag. Der arbejdes nu videre med planerne om et parkeringshus på grunden. Foto: Lars Schmidt
Inde bag bussen er der en parkeringsplads i dag. Der arbejdes nu videre med planerne om et parkeringshus på grunden. Foto: Lars Schmidt

Appelsin i turbanen

Selve sagens indhold blev også kommenteret. Radikale Henrik Brade startede:

“Den er allerede ude nu på de elektroniske medier med, at budgettet for letbanen falder sammen. Det her har i hvert fald én fordel: Det vil gøre anlægget af letbanen gennem Lyngby betydeligt nemmere og kortere. Det her er en mulighed for at reducere anlægsperioden,” sagde han - og blev bakket op af Simon Pihl Sørensen:

“Jeg er fuldstændig enig med Henrik Brade. Vi har fået en appelsin i vores turban. Det vil lette hele gennemførelsen af letbanen.”

“Ja, det her er lige nøjagtigt det modsatte af, at tingene skrider,” fastslog Søren P. Rasmussen:

“Det her er rettidig omhu.”

Socialdemokratiet, Radikale, SF, Venstre, Enhedslisten og løsgænger Birgitte Hannibal godkendte, at Lyngby ikke skal have den omtalte parkeringsrampe, og at der skal arbejdes videre med et parkeringshus.

Publiceret: 28. Juni 2017 11:45

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt