“Letbanen bliver en logistisk fordel for vores eksterne kunder. Mere end 90 procent af vores kunder kommer fra andre byer end Lyngby,” siger Torben Schwabe, direktør i Lyngby Storcenter. Foto: Lars Schmidt
“Letbanen bliver en logistisk fordel for vores eksterne kunder. Mere end 90 procent af vores kunder kommer fra andre byer end Lyngby,” siger Torben Schwabe, direktør i Lyngby Storcenter. Foto: Lars Schmidt
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Letbanen bliver en logistisk fordel for storcentrets eksterne kunder

Direktøren for LyngbyStorcenter, Torben Schwabe, kigger på fordelene for hans center ved etableringen af letbanen. Men der skal tænkes på bilparkeringen, fastholder han

Når snakken falder på letbanen, kan direktøren for Lyngby Storcenter, Torben Schwabe, sagtens finde noget at blive bekymret over. Men lige så sagtens kan han udmærket få øje på de mange fordele, der vil være for hans center og kunderne.

“Da vi her i Lyngby Storcenter for efterhånden mange år siden præsenterede letbane-ideen på en udstillingen, forekom det mig som science fiction. Da jeg var dreng for mange år siden, havde vi jo sporvogne, og det var svært for mig at se, at sporvogne skulle være fremtiden rent transportmæssigt,” siger han til Det Grønne Område:

“Men siden har jeg kørt med letbanen i Montpellier, og jeg kan godt se ideen - hvis altså man kan skabe den som et bæredygtigt alternativ til den nye type motorer, som drives af en hybridteknologi mellem benzin og el, som man ser det i de nye busser.”

VM i trafik-sudoku

“For Lyngby Storcenter er det en stor fordel, at vi nu kan gøre det nemmere for de mange kunder, vi har fra Vestegnsretningen. Skal man hertil fra Herlev, skal man i dag være verdensmester i trafik-sudoku. Der er ingen lige linje. Men den linjeføring, som letbanen får, går jo igennem alle kommunerne, og så bliver det meget nemmere at komme hertil,” konkluderer Torben Schwabe:

“Letbanen bliver en logistisk fordel for vores eksterne kunder. Mere end 90 procent af vores kunder kommer fra andre byer end Lyngby. Jeg er også positiv over, at de studerende får et reelt alternativ med deres egen forbindelse til DTU. Det er et super godt træk, at man har de sidste stationer med - al den stund, at Lyngby jo betragter sig selv som en vidensby. Og jeg må sige, at jeg glæder mig rigtig meget til, at vi får en station på Klampenborgvej.”

Bilparkeringen

Lyngby er en parkeringsdestination, som Torben Schwabe siger. Og derfor er det væsentligt, at der tages stillingtil parkeringen - selv hvis letbanen kommer.

“I talende stund kan jeg ikke overskue konsekvenserne for de mange millioner besøgende, vi har, når man tænker på Lyngby som parkeringsdestination,” siger han:

“Min henstilling er, at politikerne tager højde for, at bilen nok ikke bliver afskaffet som transportmiddel inden for de nærmest 10 år, men at den tværtimod fastholdes som det foretrukne transportmiddel, når bilerne bliver endnu mere el-drevne.”

Parkeringshuse

Svaret på parkeringsproblematikken er ifølge Torben Schwabe parkeringshuse i udkanten af kommunen, siger han til Det Grønne Område:

“Hvis man vil fastholde Kgs. Lyngby som Nordsjællands foretrukne handelsby, er det bydende nødvendigt at have tænkt parkeringshuse i periferien af byen ind - og gerne i lidt smukkere udgaver end, hvad man ellers ser.”

Kigger Torben Schwabe på ting, der kan bekymre ved letbanen, falder talen først på en forkætret vejlukning:

“Malurten ved de mange gode ting ved letbanen er lukningen af Klampenborgvej. Det kan jeg godt være lidt bekymret over, for hvordan skal bilerne nu finde rundt i byen,” spørger han - og slutter:

“Man kan også være bekymret over, hvordan det bliver i opførelsesperioden, men jeg er nu helt sikker på, at planlæggerne har gennemtænkt såvel logistikken som trafiksituationen i den byggeperiode, som formentlig vil vare tre-fire år.”

Publiceret: 28. Juni 2017 14:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere