DEBAT: Sælg rådhuset!

Lars B. Larsen, Lyngby Hovedgade 106,1, Kgs. Lyngby

DEBAT Sælg rådhuset - og få gratis offentlig transport og mere parkering.

Det er min opfattelse, at debatten om letbanen mest går ud på at stoppe byggeriet. Den indeholder ganske få løsninger, som begge sider kan omfavne. Nej-siden er bange for finansieringen og ja-siden vil have mere offentlig transport. Her er et forslag, som forsøger at imødekomme begges ønsker og går i nul. Den løser faktisk hele 5 ting på engang.

- Øger brugen af letbanen.

- Fjerner kommunens underskud på budgettet.

- Færre biler i centrum.

- Beholder Landbrugsmuseet.

- Flere P-pladser i Lyngby centrum.

Lad det være sagt med det samme; ja jeg er for en letbane og dermed tanken om, at mindske antallet af biler i Lyngbys centrum. Jeg glæder mig til at kunne gå frit rundt i centrum i et grønnere miljø.

Men først lige et par observationer om debatten mod letbanen, som den har foregået indtil videre.

1. Hvorfor er man efter de politikere der sagde, at de var for letbanen før kommunalvalget, og som nu fastholder deres standpunkt? Burde man ikke afkræve nej-siden i byrådet, at de var mere aktive med at stoppe byggeriet? Har de f.eks. indkaldt de andre kommuner, der deltager i projektet til et møde, i håbet om at ændre deres holdning? Eller hvad har områdets repræsentant på Christiansborg aktivt gjort for nej-siden?

2. LTK vil sælge Landbrugsmuseet, da en renovering af bygningen vil gå ud over budgettet for renovering af skoler og institutioner, m.m. Men samtidig er det besluttet at afsætte dobbelt så meget til renovering af rådhuset. Hvem går det så ud over?

Mit forslag er at gøre brugen af letbanen + bybusser gratis, og bygge 2 nye p-huse.

Letbanen bliver gratis på strækningen fra kommunegrænsen til Lundtofte og på sigt skal alle bybusser i LTK tilsvarende være gratis at bruge. Kort sagt; gratis offentligt transport i LTK.

Sælg rådhuset!

Rådhuset står over for en renovering, så hvorfor ikke skille sig af med rådhuset inden da? Det giver en besparelse delt ud over de næste 3 års budget på minimum 226 mil.

Hvad får vi som borger i LTK ud af at eje mursten?

Og da al henvendelse til kommunen skal ske via Borger.dk eller anden selvbetjening, så er lokationen for rådhuset vel underordnet?

Administrationen kan flytte til de tomme lokaler på Parallelvej, hvor der er over 11.000 ledige kvm. (Rådhuset 8.500 kvm) Beliggenheden er lige så central, som nuværende adresse, dog er der bedre, flere og nemmere P-muligheder. Afstanden fra stationen er den samme, hvis du kommer i bus/tog/letbane.

Der er en motorvejsafkørsel lige ved hoveddøren, hvis du er i bil.

Udgiften til drift af Rådhuset, vil være fast år efter år. Ingen uforudsete udgifter i budgettet.

Inden du spørger om salgsprisen så ikke vil blive 226 mil. mindre grundet renovering? Så husk på, at en evt. køber, som oftest selv er byggeherre og dermed kan de renovere til en noget lavere pris end de 226 mil.

Overskuddet fra selve salget af rådhuset skal bruges til at etablere en fond / et selskab, som har det ene formål, at give gratis offentligt transport og mere parkering til alle i LTK. Det starter med gratis transport i Letbanen i Lyngby og udbygges efterhånden med El-busser i hele kommunen.

Lad os for nemhedens skyld kalde det nye selskab for ”Fonden”. Om det bliver en fond, et A/S eller noget andet, må lovgivningen afgøre.

Fonden skal have en indtægtsmulighed for at kunne levere!

Her er løsningen; solceller.

Fonden skal leve af at drive solcellepaneller på alle kommunens bygninger.

Solceller på alle kommunale tage i hele kommunen, hvor det er muligt og ikke skæmmer bygningen.

Tilsvarende skal der på bygninger som kommunen lejer i en længere periode, være en del af kontrakten af Fonden kan sætte solceller op.

Strømmen som sælges til kommunen, er til under markedspris. Det giver dels en besparelse til LTK, og pengene kommer retur til borgene i form af gratis transport og mere parkering, og ikke mindst renere luft.

Man skal som sagt i gang med at renovere rådhuset for over 226 mil. og de penge sparer man ved et salg. Dette beløb skal kommunen delvis bruge til at bygge 2 nye parkeringshuse frem mod åbningen af Letbanen. Et ved Landbrugsmuseet/Frilandsmuseet og et på hjørnet af Lundtoftegårdsvej/Klampenborgvej. Disse 2 lokationer er, som jeg ser det, de nærmeste muligheder for flere parkeringsmuligheder til Lyngby centrum, hvor kommunen i forvejen ejer jorden.

Resten af besparelsen kan man bruge på det generelle underskud i driften, man slider med at få dækket ind i øjeblikket.

Behold det gamle Landbrugsmuseums bygning som facade og byg parkeringshus bag ved dette og i samme højde som bygningen. Selvfølgelig med solceller fra Fonden på taget.

Alle der kommer nord - nordvest fra, kan parkere her og tag en gratis el-bus ind til centrum for at shoppe osv. Parkeringen skal være gratis og bussen er selvfølgelig også gratis og drevet af Fonden.

Med tiden håber jeg at en førerløs bus (Som i Oslo, Aalborg, m.fl.) vil kunne kører i fast pendulfart til og fra stationen - centrum og parkeringshuset.

Frilandsmuseet får bedre parkeringsmuligheder til sine kunde, men frem for alt så får deres kunder en mulighed for transport (Gratis) direkte fra Lyngby station og til museet. Disse kunder kunne måske finde på at kigge sig om i Lyngby og shoppe lidt efter besøget på museet?

Her bygges senest i år 2025 et parkeringshus ud mod Helsingørmotorvejen, som dermed dels vil virke som værn mod støjen fra motorvejen, som kommunen har så svært ved at få Staten til at etablere. Måske Staten kan se en fidus i et parkeringshus til pendlere og hjælpe økonomisk med byggeriet?

Tilsvarende vil der her være gratis parkering for alle, der kommer fra øst – nordøst i LTK. Her kommer Letbanen så ind med gratis transport til Lyngby centrum og Lyngby station. Ja der vil være pendlere fra andre kommuner, der vil bruge dette tilbud, og godt for det. Det vil fjerne nogle biler fra de allerede fyldte indfaldsveje til KBH.

Disse pendler vil måske endda være tilbøjelige til at handle i Lyngby på vejen hjem fra arbejde.

Man kan evt. gå et skridt videre og gøre som Odense kommune, nemlig etablere PARK & BIKE. En mulighed for at cykle det sidste stykke på arbejde, efter man har parkeret sin bil.

Men hovedopgaven for parkeringshuset, er at LTK-borgere, kan parkere gratis, og komme gratis til centrum.

Slutlig husker jeg, at Venstre havde det som erklæret mål at sælge rådhuset efter sidste kommunalvalg. Så mon ikke om der kan skabes et flertal, for at sælge rådhuset frem for at renovere?

Publiceret 30 August 2019 11:30