Debat: Ingen redder Lyngby økonomisk

Mogens FriisLangs Hegnet 39, Kgs. Lyngby

DEBAT Der er ingen regering rød eller blå, der vil komme kommunen til økonomisk undsætning, når det brænder på om få år, det er naivt at tro på det.

Den nuværende regering og oppositionens aftalepartnere omkring letbanen har afskrevet ethvert økonomisk ansvar og givet et ekstra beløb i den forbindelse. Dermed hænger alene Lyngby-Taarbæk kommune på ansvaret for letbanen sammen med de øvrige kommuner i Hovedstadens letbane A/S.

Sigurd Agersnap er inkompetent på flere områder, det må være anstrengende at være formand for et udvalg, når man intet forstår eller ved noget om reelle tekniske forhold.

Jeg har to forskellige og ret præcise dB målere på min telefon, som apps med dem kan man måle, at stående "støj" i en stille dagligstue uden radio eller andet tændt, og det ligger på 35 til 40db - det siger jo lidt om hvad 5dB er for en størrelse - stort set intet! – så Agersnap ved altså intet om dB når han udtaler at letbanen er mere stille end bilerne.

Det seneste oplysninger i DGO om stigende afledningsafgifter giver et klar fingerpeg om, hvor man vil forsøge at ”tørre” endnu flere afgifter af på borgerne pga. ”uforudsete” regninger til letbanen. Uanset stigende lokale udgifter skal LTK stadig betale 23% af de samlede udgifter - også når de stiger i de andre kommuner – jeg tvivler på at det er økonomisk holdbart for kommunen.

Jeg er desværre bange for at letbane budgettet vil blive overskredet med mindst 100% i løbet af få år - og så ender vi på 12 til 14 mia.kr., det er ikke ualmindeligt for offentlige arbejder, at de stiger til det dobbelte. Det er sket med metro 1 og 2, og med Århus og Odense letbane.

Dertil kommer, at Lyngby aldrig mere bliver den handelsby, som den engang var. Det vil få store økonomiske konsekvenser for både hovedgadens handel, men også centret når bilerne ikke kan komme frem, skattegrundlaget vil falde både for handel og erhverv - dermed færre indtægter at gøre godt med i det ”bløde” sociale område. Letbanen bliver en møllesten i kommunens økonomi de næste 40 år.

Muligheden for at den senere bliver skrotte og nedlagt inden de 40 år er gået er ikke usandsynlig, fordi den ikke vil blive benyttet af de mange bilister, men derimod forhindre bilerne at komme frem på de vigtigste ringveje 2 og 4 og den tværgående trafik – altså lig med et totalt trafikalt kaos!

Der er en mulig juridisk løsning for at komme ud af det økonomiske uføre – stands letbanen ved jernbanepladsen. I sin tid skrev jeg til kommunen om den juridiske mulighed for at komme ud af aftalen og kontrakten om kulturhuset. Det blev afvist af byrådet som umuligt. Fakta er jo, at det var muligt og kommunen senere valgte at gøre det, men som i så mange andre sager alt for sent. Kulturhuset har kostet kommune et ca. 174 mil. kr. i leje inden kontrakten udløb. – altså spildte penge direkte i kloakken!

Den næste ekstraregning for letbanen kan gå en hen at blive i milliard størrelsen, hvordan kommunens økonomi til den tid vil se ud er et godt spørgsmål. Byrådspolitikerne kan ikke sige de ikke er blevet advaret i tide både af 2 kommissioner og af mange borgerne!

Brug dog den sunde økonomiske fornuft - inden det er for sent!

Publiceret 18 April 2019 08:00

SENESTE TV