Debat: En let bane

Agnes JørgensenLyngbygårdsvej 5, Kgs. Lyngby

DEBAT Jeg kender ikke ret meget til transportpolitik. Så det er ikke, fordi jeg føler mig klogere end de lokalpolitikere, der elsker letbanen, at jeg kan sige: i er helt gal på den! FORDI: I har glemt at spørge dem, der kommer til at betale for budgetoverskridelser og driftunderskud. Vælgerne.

Jeg bor i Lyngby. Lyngby har i mange år haft direkte togforbindelse til Ishøj - og til mange andre steder! Det er det, vi til daglig kalder S-tog.

Nu går man så i gang med at skære Lyngby i 2-3 mindre stykker, fordi man tror, det er det der vil redde fremtiden. For hvilket folkeslag? Jeg har i over et år klippet kommentarer ud af flere aviser, og lokale ugeaviser. Jeg vil gerne have lov til at citere nogle af de fremkomne meninger om dette politiske monster. De kommer i fuldstændig tilfældig rækkefølge - og vil muligvis være taget ud af helheden i indlæggene:

I Opinion skriver Mogens Engelbrecht (ME), der er redaktør af Letbanemagasinet og tidl. trafikkonsulent: "Letbanen er idioti for milliarder." Som jeg sagde i indledningen: jeg kan godt finde på at krydre sagen lidt. Denne udtalelse er taget ud af kontekst. ME citerer her Frede Vestergaard, Berlingske 15.09.18. Men jeg lader det stå, da det faktisk lyder korrekt efter gennemlæsning af yderligere materiale.

I Det Grønne Område (DGO) citerer jeg selv informationer fra Tekst TV (jeg ved ikke, hvor mange der læser tekst tv). Tekst Tv fortæller, at Letbanen der efter planen står klar 2025, efter alt at dømme kommer til at køre halvtom. Det er de seneste tilgængelige prognoser, som Hovedstadens Letbane arbejder ud fra. Men selv i spidsbelastningen i myldretiden vil der på strækningen Herlev Hovedgade-Herlev station (den mest belastede strækning) kun være 170 passagerer med toget, der kan rumme 230. Har Hovedstadens Letbane informeret andre medier, end tekst tv om disse nye tal?

Jeg citerer fra en politisk spørgetime (spørger er kommunalbestyrelsemedlem Karsten Andersen) i LTK, at der ingen restriktioner er i udbudsmaterialet om, at der ikke må arbejdes udenfor de i kommunernes støjforskrifter angivne tidspunkter. I Støjhåndteringsplanen står der, at det er den enkelte kommune, der skal give de nødvendige dispensationer til at arbejde udenfor de tidspunkter den enkelte kommune har. I LTK er det hverdage 07-18 lørdage 7-14. De indkomne tilbud synes at være skrevet under forudsætning af, at der kan arbejdes, når de der skal stå for arbejdet ønsker det. Det vil sige der kan opstå situationer, hvor LTK, hvis ikke der gives dispensation, skal afholde de ekstraomkostninger, der er forbundet med at den udførende part ikke kan udføre arbejdet som ønsket. Desværre har jeg ikke fundet svarene endnu.

Den 5 marts 2018 sendte Detektor på DR2 en halv time om Letbanen. Her piller DR's journalister politikernes jubel i stykker, uden at det stopper vanviddet. Professor i økonomi Mogens Fosgerau ved KU kalder Letbanen en ekseptionel dårlig samfundsmæssig investering, samt at selvom man fik den tilbudt gratis, skulle man sige nej tak - på grund af at driften vil give et årligt underskud på cirka mange mia. kroner. I samme program siger borgmester Trine Græse i Herlev Kommune bl. a. at alle prognoser kalder det en god forretning, og hun kommer med flere udokumenterede påstande. Bl.a. at alle de forventede passagertal er aktuelle, og at alle rapporter siger det er en samfundsmæssig god investering. Hvis man har stærke nerver, kan man gå ind på dr.dk/tv/programmer/se/detektor og se den kække borgmester.

Hønen (sporvognen 5-eren der kørte mellem Husum-Sundby) blev afskibet i januar 1971 til Ægypten. Efter sigende, så kører 5eren nu rundt i Alexandria. At stoppe med sporvognskørsel i København var en politisk beslutning. Jeg har noteret mig, at mange politikere jubler over at man kan køre med sporvogne i Berlin, Prag, Paris m.m.m.. Jamen, kære Tosser: de sporvogne har kørt der siden sporene blev lagt, så det er i orden. Men at begynde at lægge spor i et levende bymiljø som Lyngby (også kaldet Vidensby på grund af at DTU ligger her) i år 2019, er oldnordisk, politisk selvmord, og ødelæggende for en gammel smuk by som Lyngby.

Pyt med de politiske selvmord. Men hvad med Lyngby?

Publiceret 10 April 2019 08:00

SENESTE TV