Debat: Velkommen til den kommunale festival

Thomas Frederiksen, Formand LA Lyngby-Taarbæk

Grundlæggende bør man altid være på vagt, når kommuner indtager nye områder – særligt når de træder ind på områder, hvor markedet i forvejen leverer varen. I DGO (15.1.2019) kan vi læse om præcis sådan et tilfælde, hvor det fremgår, at Lyngby-Taarbæk Kommune nu skal til at finansiere/arrangere en musikfestival.

Det fremgår af benævnte artikel, at kommunen mener at der mangler kulturtilbud rettet mod de unge, og derfor har kommunen nu ” (…) afsat penge til at få stablet en musikfestival på benene.”, men der findes i forvejen mange af den slags tilbud – eksempelvis fremviser festivalkits.dk en liste med 53 musikfestivaler, og der er flere som geografisk er placeret ganske tæt på Lyngby-Taarbæk. Om ´sygdommen´ er korrekt diagnosticeret skal jeg lade være usagt, men det er en noget besynderlig ´kur´ man kommer frem til. Nogen vil indvende at andre festivaler også modtager kommunale kroner, og det er korrekt – eksempelvis modtager Tinderbox-festivalen årligt knap 2,4 mio. kr. fra Odense kommune – men en dårlig beslutning truffet i andre kommuner bør ikke være et argument for at gøre det samme i Lyngby-Taarbæk. Vi bør heller ikke vedtage, eksempelvis, en letbane blot fordi de har gjort det i Århus og Odense.

Det fremgår ligeledes af artiklen, at også professionelle musikere skal entrere scenen, og derved er der altså ikke (blot) tale om kommunal støtte til fritidsaktiviteter. Kommunen støtter i forvejen musik som fritidsinteresse, men en musikfestival med professionelle aktører kan altså ikke sidestilles hermed.

Dertil kommer de principielle overvejelser om hvilke områder en kommune bør begive sig ind på. En kommunes fornemmeste opgave er at levere de kommunale kerneydelser, sikre et så lavt skatteniveau som muligt, og i øvrigt overlade resten til markedet og civilsamfundet. At finansiere eller arrangere en musikfestival rammer på flere måder helt ved siden af skiven.

Publiceret 23 January 2019 19:00