Debat: Forstår frustrationerne

Johannes LundstrømPlatanhaven 2, Glostrup

DEBAT Jeg var et smut i Lyngby i går og kørte bevidst 'med letbanen', og jeg forstår nu endnu bedre de frustrationer, som ligger til grund for de mange debatindlæg fra borgere i Lyngby, som I har bragt.

For mit eget vedkommende har jeg primært fokuseret på Glostrup, hvor jeg synes det er en hån mod de kommende brugere af letbanen, at de, der ikke har ærinde på Glostrup station, hver dag skal spilde et par minutter på at letbanen kører ned til stationen ad en dyr sløjfe, som kan overflødiggøres ved at flytte S-togsperronen nærmere ringvejsbroen, hvor DSB i forvejen har planlagt bygge nye fjerntogsperroner.

Da letbanen i forvejen er oppe i højden når den krydser jernbanen både i Glostrup og Herlev, bør den efter min mening føres videre på broer så niveaukrydsning af Roskildevej hhv. Herlev Hovedgade undgås.

Men det er jo småting i forhold til de problemer, letbanen kommer til at give i Lyngby.

Fra Christian X's. Allé frem til stationspladsen ser det ud til, at bilister og letbane skal dele vejbanen. Det er i sig selv problematisk og bomber Lyngby tilbage til tiden før anden verdenskrig, hvor det var almindeligt i det indre af Københavns smalle gader, men med en trafik der var minimal i forhold til i dag.

Samtidig kan jeg forestille mig, at det bliver et støjhelvede for de der bor i rækkehusene på strækningen, og hvad med ejendomspriserne? Her viser byrådet i Lyngby Taarbæk kommune jo overhovedet ingen respekt for de værditab, som de påfører ejerne, hvis deres ejendomme overhovedet vil være til at sælge. Det samme vil sikkert gælde resten af strækningen gennem Lyngby.

Som det ses af vejplanen skal der bygges en ret kompliceret underføring under jernbanen og motorvejen ved Lyngby station. Den er garanteret ikke billig. Lægger man prisen for denne underføring sammen med de værditab, som beboerne langs banen påføres, så burde der være rigeligt med midler til at føre letbanen i en tunnel under Lyngby.

Jeg er ikke hverken ingeniør eller politiker, kun pragmatiker, og synes derfor ikke jeg kan tilføre debatten den vægt, som den bør have. Derfor håber jeg I kan finde en af de 'tunge drenge' til at råbe vagt i gevær, så der kan blive banket noget fornuft ind i projektet inden det er for sent, hvis ikke det kan stoppes helt til fordel for en boret metrolinje på strækningen.

Publiceret 30 November 2018 15:00

SENESTE TV