Foto: Jens Hasse/Chili

Foto: Jens Hasse/Chili

Debat: Inviterer til spontan letbane-demonstration torsdag kl. 16.30 foran rådhuset

Lisa Sonneson, Fyrrevang 46, Virum

Den 22. november skal kommunalbestyrelsen tage en beslutning, der vil ændre Kgs. Lyngby dramatisk.

Det er den første og mest direkte beslutning i forbindelse med letbanen, - det er den beslutning, der vil få allerstørst trafikal betydning for flest mennesker i et stort opland omkring Lyngby.

Trafikplanen er lavet på baggrund af krav fra Hovedstadens Letbane (HL).

Planen omhandler de trafikændringer, der skal til for at skabe plads til omlægning af kabler, rør mm langs letbaneruten.

Det siger sig selv, at en gammel by ligger der mange ting i jorden, så vi i Lyngby vil komme til at mærke jordarbejde over alt.

Den trafikplan, der nu ligger, er basseret på råd og anbefalinger fra HL, rådgivning fra konsulenter og anbefalinger fra forvaltningen.

Anbefalingen om beslutning til kommunalbestyrelsen er spækket med advarsler så tydelige, som en betalt konsulentrapport nu kan gøre det.

”Det mindst kritiske alternativ”, ”under forudsætning af”, ”andre muligheder bør undersøges”. Forvaltningen sniger sig til udtryk som ”Desværre kan man ikke tilgodese alle” og ”Borgerne må i en periode derfor imødese”.

Trafikplanen er næsten rødglødende af dårlig samvittighed over for borgerne.

Hvert eneste kryds i hele Lyngby ser ud til at skulle justeres, så der kan blive lidt plads.

Så tænker man: Og hvad er så ikke med i forudsætningerne? Arbejdsulykke blandt de mange lastbiler og store maskiner med redningskøretøjer?

Af- og pålastning af varer i myldertiden, havarerede biler eller busser?

Togbus situationer – uplanlagte som planlagte, ulykke på omfartsvejen, fund af uventet karakter (Arkæologisk, forurening, rørbrud etc), snevejr, regnvejr, udsalg i Lyngby eller bare jul.

Hele planen ser samtidig ud til at forudsætte, at Banedanmarks nye signalprogram cbtc, der er under indfasning, vil opføre sig optimalt og kan vrides til det helt ekstraordinære, som systemet ikke umiddelbart synes at være beregnet til – hvis arbejdet med underføringen under S-banen ikke skal betyde, at alle Nordbanens passagerer må omlades til togbusser i de ca. 190 dage, der er varslet.

Alt i alt en trafikplan, der er fuldkommen urealistisk!

Det kan ikke være rigtigt, at vi har 11 så uansvarlige politikkere, at de bare accepterer. Derfor arrangeres der et spontant borgermøde foran Lyngby Rådhus torsdag den 22. nov. Fra kl 16.30. Medbring gerne et lys for Lyngby.

Publiceret 19 November 2018 14:15

SENESTE TV