Debat: Letbanen fejler på mange punkter!

Lars-Eric FoldagerVinkelvej 12CKgs. Lyngby

DEBAT Man har for tidligt valgt at benytte en skov af EL-master til luftledninger i stedet for superkapacitorer og batterier i stil med den kommende letbane i Nice, hvor vognene lynoplades ved stationerne.

Mange andre lande har valgt ledningsfri opladning bl.a. Indien, Qatar og ikke at forglemme Kina.

Kommunerne lags letbanen har ikke sørget for bil og cykelparkering ved sporvognens holdepladser. I følge prognoser vil mange tusinder dagligt benytte den kommende letbane; men P-pladser hva’ med dem?

Flere pendlere end Øresundstoget spår man endog. Se P-pladser til cykler og biler på stationerne langs Kystbanen - en ren katastrofe. Langs letbanen er der heller ikke skabt pladser til tusindevis af cykler og mange hundrede biler!

Man maser sporvognen gennem strækninger, så der ikke bliver plads til biler. På Buddingevej kan man i stueplan ikke åbne sine vinduer mere end få cm. da de disse ellers fremover kommer for tæt på offentlig vej.

Man fik vedtaget letbanen som en letbane langs O3; men det blev en letbane oven på O3’s bestående kørebaner!

Slut med at gå over vejene, da der kommer hegn omkring sporene. Biler til og fra Lyngby centrum skal ledes ud på smalle skole- og villaveje.

Vi får mellem DTU og Ishøj en skov op til 1.500 højspændingsmaster, alle monteret på en ca. 5 m. lang beton blok som skal rammes ned i jorden. Værst bliver vibrationerne i Lyngby for de områder der ligger på gammel mose-og søbund. Iøvrigt er mange huse her opført på dispensation hva. pilotering. Huse her vil ryste voldsomt også senere ved sporvognenes forbikørsel.

Forleden dag kunne man på DR læse, at letbanen får langt færre passagerer end beregnet; men skidt med det, nu kan der bebygges højt og vildt grundet princippet om “stationsnærhed”!

Én læser skrev klogt: Refunder entreprenørene de 6 mia. og luk så helt for opførelsen af letbanen.

Publiceret 15 November 2018 08:00

SENESTE TV