Foto: Jens Hasse/Chili

Foto: Jens Hasse/Chili

Debat: Letbaneprojektet bør rettes til

Johannes Lundstrøm,Platanhaven 2, Glostrup

DEBAT Der skal meget mere fart på letbanen på Københavns vestegn, hvis den ikke skal ende som Danmarks tåbeligste investering og drømmen om Loop City skal blive til mareridtet Flo(o)p city.

Det nu igangsatte letbaneprojekt lider af fire markante fart-hæmmende fejl, som med garanti vil blive til stor gene for såvel passagerer som trafikanter. Derfor bør de ansvarlige bag projektet sætte sig et langt mere ambitiøst mål end den beregnede køretid på 58 minutter fra Ishøj til DTU. Den skal ned på 30 minutter, hvis letbanetogene skal gøres til et attraktivt alternativ, og det skal vel at mærke ske uden at genere biltrafikken.

Det kan gøres ved at:

1. Bygge det indledende forløb ved Ishøj som højbane.

2. Lægge hele letbanens forløb i midterrabatten.

3. Erstatte den dyre sløjfe ned til Glostrup station med en Ringvejsstation.

4. Føre letbanen i tunnel under Lyngby. Det har tyskerne gjort med succes i bl.a. Hannover og Düsseldorf.

I sin nu planlagte form bliver letbanen nemlig en ren slalombane med mere end 10 ubevogtede og farlige krydsninger af kørebanerne på Ring 3. Det kan ikke undgås, at det vil nedsætte farten for letbanen og skabe unødvendigt farlige situationer og uundgåelige trafikkøer, hvor både letbanepassagererne og bilisterne bliver tabere.

Det er især de tre nævnte steder, nemlig ved Ishøj station, ved Glostrup station og i Lyngby, at den er helt gal. Derfor bør projektet rettes til, så krydsninger af kørebanerne i niveau helt undgås.

Publiceret 09 November 2018 15:00

SENESTE TV