Debat:

Med Letbanen til Barcelona

Ole Mathiesen, Høftoften 20, Virum

For nylig var fruen og jeg en smuttur til Barcelona. Det er der vist en del danskere, som har prøvet, men hør lige hvilke tanker det satte i gang vedrørende vores egen 'lille letbane'.

Sidste besøg i byen lå så langt tilbage som i forrige århundrede, så der var en del nye indtryk. F.eks. at byen er ca. en halv gang større end København, hvad angår indbyggertal, mens det arealmæssigt er nogenlunde det samme.

Til gengæld kunne Barcelona præstere en Metro, som tåler sammenligning med de mere kendte fra f.eks. London og Paris. Masser af kilometer spor, masser af linjer og stationer og utallige persontunneler mellem de mange perroner.

Og så er vi fremme ved vores egen lille Letbane. For tænk, hvis vi ikke var så påholdende, så discountagtige her i lille Danmark, for vi vil jo ofte rigtig gerne sammenligne os med de store.

Her følger nogle simple og enkle forslag, som kunne løse rigtig mange af letbanens problemer gennem Lyngby, og som kunne lette tilværelsen ikke så lidt for mange af de berørte mennesker. Det ville koste noget, javel, men i øvrigt også spare andre steder, men frem for alt, ville det følge den tankegang, som gennemsyrer f.eks. metroerne i London, Paris og Barcelona: Det skal laves ordentligt fra starten.

Lad Letbanen svinge fra Buddingevej til højre og ind til Ulrikkenborg Plads. Fordel: Man slipper for den håbløse underføring ved jernbaneviadukten. Letbanens stoppested ved Lyngby Station bliver således Ulrikkenborg Plads, og passagererne kan f.eks. via en tunnel komme til stationen. Letbanen føres derefter under Jernbanepladsen og S-banen (dyrt, men…) og kommer op igen på Gl. Jernbanevej. Fordel: Man slipper for den håbløse linjeføring ved Rådhuset. Letbanen løber herfra ad Nørgårdsvej med stop ved Magasin/Fog. Fordel: Man slipper for overførslen i Hovedgadekrydset samt lukning af Klampenborgvej. Passagerer kan uden problemer bruge dette stoppested fremfor det planlagte ved Storcentret. Letbanen drejer herefter til venstre ad Kanalvej (mellem Kulturhuset og BRF), og efterfølgende til højre ud på Klampenborgvej. Fordel: Man kan spare hele Firskovvej løsningen.

Selvfølgelig er der også her problemer og selvfølgelig bliver det dyrere (måske skal en karré i Gl. Jernbanevej rives ned), men hvad mon ikke metroen i Barcelona har kostet? Så: Når man laver noget 'stort' i lille Danmark – tænk stort!

Efterskrift: Med jævnlige besøg i Aarhus har jeg nu kørt med Letbanen ikke så få gange, senest i den forgangne weekend. Jeg kan berette, at århusianerne har taget den til sig med stor fornøjelse, at den kører punktligt og ganske lydløst gennem byen, og at Letbanen fungerer upåklageligt sammen med den øvrige trafik. Dette gælder også den tværkørende biltrafik.

Publiceret 09 June 2018 10:00

SENESTE TV