DEBAT:

Fake news - hvad er det?

Agnes Jørgensen, Lyngbygårdsvej 5, Kgs. Lyngby

Morsomt, som et begreb i den grad kan fange overskrifter. Direkte oversat betyder det vel ’falske nyheder’ - på trods af at der sjældent er noget nyt i det, der bliver sagt i den forbindelse. Man kunne måske være så fræk at kalde mange af disse ’fake news’ for ’gentagne historier, set fra mit synspunkt. I et læserbrev i DGO nævnes der, at DTU, Movia og Cowi skulle undre sig over den diskussion, der foregår. De tre instanser, der nævnes, er lidt morsomme, idet de formentlig kommer til at tjene godt på en eventuel letbane i forbindelse med byggeriet, men det er stadigvæk skatteyderne i Lyngby, der i 40 år skal afbetale på en letbane, man dels ikke ønsker, og som formentlig heller ikke er aktiv i mere end cirka 15 år - det er gælden derimod. For næsten 50 år siden besluttede et politisk flertal i Danmak/København(?) at ophøre med sporvogne i København. De blev solgt, og 5’eren kører formentlig stadig rundt i Alexandria i Ægypten. Det gør ikke teknologien mere moderne - havde vi beholdt dem i København, så havde de formentlig stadig kørt som dengang. Det fremhæves gang på gang, at Letbanen er vedtaget i Folketinget - den kendsgerning får det til at lyde, som om det så er en meget bedre ide, end hvis den kun havde været kommunal. Hvis nogen påstår, det må være en god idé, hvis Folketinget vedtager noget som helst, der har med tog-lignende befordringsmidler at gøre, så er der tale om FAKE NEWS. Det danske folketing har gentagne gange bevist, at de ingen som helst forstand har på togdrift - i hvert fald ikke i Danmark! Men igen: En nyhed er det altså ikke! Behøver jeg henvise til de togstammer, der står og ruster på Amager? Eller den fine ny forbindelse tværs over Sjælland - elektrificeringen af togforbindelsen København-Århus?? Er det noget med syv år, inden der bliver togvogne med plads til den nødvendige hardware/software?? Tilhængerne kommer formentlig aldrig selv til at skulle være afhængig af Letbanen. På nuværende tidspunkt er der flere hurtigbusser på ruten, og jeg har endnu ikke set nogen ’real news’ om, hvor meget hurtigere man vil kunne komme fra Ishøj til DTU og retur. Det må vi ikke få at vide. Så indtil vi får nogle reelle nyheder, som f.eks. tidsbesparelserne på ruten, og hvad PRISEN bliver for de nul sekunder letbanen er hurtigere end hurtigbusserne, så vil jeg tage alle ’fake news’ med højt humør! Uanset, hvor Letbanens fanskare sidder henne!

Publiceret 08 December 2017 09:00

SENESTE TV