"Selv vælger jeg kunst med hjertet og ikke nødvendigvis, hvad smagsdommere mener. Jeg har en bred kunstsmag, og er meget glad for det figurative og det koloristiske," siger Uffe Thorlacius. Foto: Pernille Borenhoff

Corner:"Det er fantastisk at arbejde med mennesker, der bidrager til en verden af uforudsigelige oplevelser"

Uffe Thorlacius overtog for 40 år siden jobbet som forretningsfører for kunstnersammenslutningen Corner

Af
Pernille Borenhoff

Anekdoterne flyder fra Uffe Thorlacius i en lind strøm, når han skal fortælle om sine første 40 år som forretningsfører for kunstnersammenslutningen Corner, der frem til den 17. februar udstiller på Sophienholm.

Jobbet med at holde styr på regnskaber, udstillinger, presse og ikke mindst kunstnere overtog han fra sin far, der i 1979 pludselig døde kun 56 år gammel.

"Kunstnerne skulle pege på en ny og valgte mig. Man kan også sige, at Corner er en del af min DNA, som jeg har fået ind i kroppen fra fødslen af," siger han.

Noget af det første, han husker fra Corner, er, hvordan han blot fem år gammel var med sin far og kunstnere på Brønnum efter en udstilling på Charlottenborg, hvor Corner holdt til den gang.

"Kunstneren Karl Bovin havde været på en tur til Bahrain med professor Glob fra Nationalmuseet, og her havde han lært at lave en turban. Han lavede en på mig, og det står bare helt tydeligt for mig i erindringen, for det var jo vældig eksotisk," husker den nu 67-årige Uffe Thorlacius.

Det var også Karl Bovin, der lagde også grundstenen til en tradition, hvor kunstnerne og de, der er engagerede i udstillingen mødes til pølsegilde den sidste søndag i udstillingsperioden.

"Karl Bovin købte samtlige pølser og brød fra pølsevognen ved Nyhavn og tog det hele med op på Charlottenborg. Traditionen med pølsegildet har vi holdt ved i alle årene, og det er rigtig hyggeligt," siger han.

For Uffe Thorlacius, der er advokat i Kgs. Lyngby, er det at beskæftige sig med en verden fyldt med kunstnere meget forskellig fra hans daglige arbejde.

"Kunstnere er ofte meget lidt bundet af rutiner og regler. De har deres egne regler og et hav af forskellige personligheder, der bidrager til en verden af oplevelser. De er ofte uforudsigelige og elskelige mennesker, og det er en stor fornøjelse for mig at arbejde samme med dem," siger han.

Ikke fine nok til Charlottenborg

Corner blev stiftet i 1932 af 12 kunstnere, der reagerede på, at stort set alle udstillinger var kuraterede. I modsætning til kunstforeninger, hvor det er kunstnerne selv, der beslutter, hvem og hvad der skal udstilles.

Den første udstilling blev holdt på Hotel Corner på Vester Voldgade - heraf navnet. Af gamle kataloger fremgår det, at entreen var 25 øre, og at kataloget kostede 35 øre.

Fra Vester Voldgade flyttede man til større lokale i Købmagergade, og i løbet af 1950'erne rykkede Corner til Charlottenborg. Her blev den årlige fernisering i januar en københavnerbegivenhed, der tiltrak stort set alle, der var noget ved musikken - og alle dem, der ønskede at være det.

"Jeg husker, hvordan jeg som barn kravlede rundt på udstillingen og blev løftet op i vinduerne, så jeg kunne se de mange folk, der stod i tætte køer i Charlottenborgs gård for at komme ind og ser udstillingen."

I 2006 var der et politisk ønske om, at flytte Corner ud af Charlottenborg.

"Man ville have alle kunstnersammenslutninger ud af huset, og det var en ubeskrivelig dumhed. I årevis havde man kørt hårdt på sammenslutningerne, og begrundelsen for, at de skulle flytte, var, at det ikke var økonomisk forsvarligt. Det var ikke korrekt, for de håndterede selv udstillingerne, og det er gratis for udstillingsstedet at have dem. Desuden var det rigtig dumt, for dels mistede Charlottenborg indtægter, og dels risikerede man at kvæle noget, der er unik," siger Uffe Thorlacius.

Ifølge ham skyldes ønsket om at få Corner og andre kunstnersammenslutninger ud af Charlottenborg givetvis også, at man ikke syntes, at kunstnersammenslutninger var lige så 'fine' som de kuraterede udstillinger.

"Men det, at vi i Danmark har kunstnersammenslutninger er enormt populært. Også i udlandet, og derfor har vi i Corner også meget anerkendte udenlandske kunstnere med. Men kunstnersammenslutninger har altid været udsat for stor kritik fra anmeldere," siger han.

"Taler til hjertet"

Da Charlottenborg smækkede porten i for Corner, måtte kunstnerne og Uffe Thorlacius i egenskab af forretningsfører kigge sig om efter andre muligheder. Og det var her, at Sophienholm kom i spil.

"I og med at Corner har været en københavnerbegivenhed var det ikke noget let beslutning. Det er klart, at vi har mistet gæster ved, at udstillingen ikke længere ligger i København. Men kunstnerne har tilpasset sig rammerne og bruger dem godt, synes jeg."

Da Corner var på sit højeste, kom der cirka 15.000 besøgende til den årlige udstilling. Nu er der omkring 10.000, der lægger vejen forbi Sophienholm i de fire uger, udstillingen hænger der.

Ifølge Uffe Thorlacius skyldes Corners store popularitet både blandt gæster og foreningens utroligt mange 'venner', at kunsten primært er figurativ, koloristisk og naturalistisk.

"Corner taler til mennesker. Kunsten taler til hjertet, fordi meget af det er gjort med hjertet," siger Uffe Thorlacius.

I dag er der 45 medlemmer. Og tre gæster. Men der er mange flere, der ønsker at blive en del af den populære sammenslutning.

"Vi forsøger at finde en balance og skabe fornyelse uden at miste den røde tråd," siger han.

Man kan kun blive medlem ved at, et eksisterende medlem anbefaler en. Og så er man på 'prøve' et år eller to, inden man optages som fuldgyldigt medlem.

Den nuværende udstilling kan ses til og med den 17. februar. I forbindelse med udstillingen er der koncert 3. februar og 9. februar. Der er offentlige rundvisninger 27. januar og 10. februar kl. 15.

Publiceret 09 February 2019 11:30

SENESTE TV