Mille Lehfeldt spiller Gud, der puster liv i Adam. Pressefoto: Oliver G. Hoffmeyer

Mille Lehfeldt spiller Gud, der puster liv i Adam. Pressefoto: Oliver G. Hoffmeyer

Hylende morsomt med tid til eftertanke

Mille Lehfeldt, Laus Høybye og Jakob Fauerby hudfletter danskerne – og sig selv – i bidende satirisk og musikalsk tour de force på Bellevue Teatre

Af
Mikael Østergaard

anmeldelse En frygtindgydende avantgarde-gruppe ’Sturm und Drang’ klædt i sort og med lange sorte parykker gør deres entré og angriber på gebrokkent engelsk-tysk publikum for at være hvide mænd, inden de slår over i en hylende morsom performancedans. "Be quiet, please”, formaner Laus Høybye truende, men det er spildte ord på publikum, der jubler. Scenen er sat for comedy-trioen Platt-Forms nye forestilling ’En smule i overkanten’ på Bellevue Teatret.

Lad mig slå det fast med det samme: Nej, det er ikke spor i overkanten. Det er ramt spot on i denne hæsblæsende forestilling, hvor Mille Lehfeldt, Laus Høybye og Jakob Fauerby med crazy satire og imponerende musikalitet gør tykt grin med alt og alle – ikke mindst sig selv. Trioen lover 'myose massage i jeres lattermuskler', og det får vi i lårtykke stråler med svirp og spanking til højre og venstre. Intet tabu er helligt. Fra de frelste sundhedsapostle, der ikke vil opgive deres bøf, selvom isen smelter, til bloggerne på de sociale medier og kunstnerne, der kæmper for ytringsfrihed, men alligevel bliver i tvivl, om de skal stemme på Alternativet, bare fordi de er kunstnere. Ville det være bedre med Liberal Alliance?

Platt-Form leverer en forrygende forestilling med bidende satire og sublim musikalitet, skriver vor anmelder. Pressefoto: Oliver G. Hoffmeyer

Platt-Form leverer en forrygende forestilling med bidende satire og sublim musikalitet, skriver vor anmelder. Pressefoto: Oliver G. Hoffmeyer

Den kendte kvinde

Undervejs trækker Mille Lehfeldt MeToo-kortet i en elegant sang om mænd, der går i meget små, sorte sko, og vi får en sjov tekst om omvendt ligeløn, hvor det viser sig, at Mille Lehfeldt tjener mere, fordi hun har mere kendiseffekt end sine to mandlige kolleger, der må klare sig med grundlønnen.

DR’s nedlagte talekor fremfører en absurd tekst om EU, hvor der leges med sproget på en underfundig måde, og så er der naturligvis hentet inspiration i bibelhistorien.

Det starter med en nyfortolkning om Jesus, der er fra Perkistan og derfor ikke kan få asyl, men skal sendes tilbage til hjemområdet, og det fortsætter med skabelsesberetningen og syndefaldet med Gud, Adam og Eva, kundskabens træ, slangen, æblet og hele molevitten. Indslaget balancerer på kanten til plat, men det må vel accepteres, når trioen kalder sig Platt-Form.

Platt-Form opfører deres egen version af Syndefaldet. Pressefoto: Oliver G. Hoffmeyer

Platt-Form opfører deres egen version af Syndefaldet. Pressefoto: Oliver G. Hoffmeyer

Forestillingen er indpakket af de tre skuespilleres musikalitet og imponerende sangstemmer. Laus Høybye har skrevet musikken, og hans lyse stemme falder smukt i tråd med Jakob Fauerbys dybe og Mille Lehfeldts rene, kraftfulde stemme. Imponerende, at man kan synge så rent om så beskidte emner.

Der er også masser af ørehængere. Først serverer gruppen julesange i en cocktail, der næppe er hørt før, og som afslutning får publikum en musikalsk medley at nynne videre på på vej hjem.

"Er I klar til, at vi hæver niveauet”, spørger trioen i starten af 2. akt. Publikum er selvfølgelig klar, men er på den anden side også tilfreds, hvis bare niveauet holdes.

Og det gør det. Platt-Form leverer en forrygende forestilling med bidende satire og sublim musikalitet. De tre satiremestre var i år indstillet til Reumert-prisen i kategorien musical/musikteater. Det forstår man.

Der leges i den grad med sproget i sketchen med DR's nedlagte talekor. Pressefoto: Oliver G. Hoffmeyer

Der leges i den grad med sproget i sketchen med DR's nedlagte talekor. Pressefoto: Oliver G. Hoffmeyer

Publiceret 25 November 2018 10:00

SENESTE TV