På fotografiet ses de seks borgmestre, som indgik købsaftalen i 1976: Ole Harkjær (Lyngby-Taarbæk), Tove Smidth (Gladsaxe, Holger Nordkild (Søllerød), Ernst Ellagaard (Værløse) og Bent Pedersen (Birkerød). De står på anløbsbroen i Frederiksdal. (Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv)

På fotografiet ses de seks borgmestre, som indgik købsaftalen i 1976: Ole Harkjær (Lyngby-Taarbæk), Tove Smidth (Gladsaxe, Holger Nordkild (Søllerød), Ernst Ellagaard (Værløse) og Bent Pedersen (Birkerød). De står på anløbsbroen i Frederiksdal. (Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv)

Bådfarten: De ældste både sejler endnu

Gennem tiden har søerne omkring Lyngby-Taarbæk tiltrukket mange passagerer på udflugt i den smukke natur

Af
Mette Henriksen

stadsarkivar ved Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv

Baadfarten har siden 1894 sejlet passagersejlads på Lyngby Sø og Furesøen, og fra 1929 også på Bagsværd Sø.

Bådene var i starten dampdrevne skibe. Det gav visse problemer, især på den ældre bugserbåd Svanen, som sejlede på ruten mellem Farum og Frederiksdal. Den var godt nok hvid, men den var ikke nogen ren svane, da der var monteret en høj skorsten på forskibet. Det betød, at passagerne i deres fineste puds fik snavs og sod på tøjet, - og det var ikke populært.

De to ældste både sejler endnu. Det er ”Prinsesse Alexandrine” (1895) og ”Prins Christian” (1896). De har sejlet med forskellig kraft gennem tiden, både damp, benzin, gasgenerator og nu med diesel. ”Prinsesse Alexandrine” hed oprindeligt ”Sjølund” men blev omdøbt, da Christian den X i 1898 giftede sig med Prinsesse Alexandrine og bosatte sig på Sorgenfri Slot.

Oprindeligt blev bådfarten stiftet for at transportere byggematerialer fra Farum Kalkværk til København ad kanalerne, som få år tidligere var blevet anlagt som en del af Københavns Befæstning. Bådene havde hjul, så de kunne trækkes på skinner rundt om sluserne i kanalsystemet. Man valgte dog en anden transportløsning, da man i stedet tog jernbanen i brug, og bådfarten kom herefter udelukkende til at sejle med passagerer.

Efterhånden kunne indtægterne fra sejladsen ikke dække vedligeholdelsen af de gamle træbåde, og i 1976 blev Baadfarten sat til salg. For at sikre dens eksistens gik kommunerne omkring søerne sammen om at købe den. I dag ejes Baadfarten af kommunerne i Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe og Furesø, og Baadfarten forpagtes af Stromma.

Publiceret 29 June 2018 10:00

SENESTE TV