Emil Hess deler gavmildt ud af de personlige erfaringer, både i sine kompositioner og i introduktionerne under koncerten.
Emil Hess deler gavmildt ud af de personlige erfaringer, både i sine kompositioner og i introduktionerne under koncerten.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Jazzanmeldelse:Velafgrænset musik

Der var tale om musik, der holdt sig inden for velkendte genregrænser, da Emil Hess" Quartet gæstede Bibliotekssalen

Af Carl Otto Dethlefsen
****

anmeldelse Er man for krævende, når man får opfyldt ønsket om straight bopjazz, som er både velkomponeret og doseret præcist og prægnant, men så alligevel godt ville have haft lige et ekstra svirp på improvisationerne? Når sidemanden hvisker, at det er en af de bedste koncerter i jazzklubben han har hørt, bør man vel overgive sig.

Dosering

Når jeg hæfter mig ved det kontrollerede, skyldes det fornemmelsen af et stramt afviklet og velredigeret koncertforløb parret med kapelmesterens velkontrollerede soli – alle (for) eksemplarisk korte.

Der blev lagt ud med en bluesinspireret komposition af Hess, Miss Julies Song, dedikeret til hans første datter. Herefter kom den nordiske tone på bordet med kompositionen, Uglens flugt, og derefter en jazzstandard, Green Dolphin Street. Dermed var aftenens ingredienser præsenteret. Kvartetten, som består af Emil Hess på saxofoner, Thomas Clausen piano, Jesper Bodilsen bas og Frands Rifbjerg på trommer, er utrolig velafstemt, og alle er velkendte musikere på den danske jazzscene. Først i sangen, Tokyo Tower, i hurtigt tempo virkede det som om, at Hess" saxofon fløj ud over det kontrollerede – men stadigvæk i et kort format, og da han er så fin en instrumentalist, ville man da gerne ha" mere.

Hyldest

Koncertens anden afdeling fik samme dosering af egne, nordiskklingende kompositioner, en enkelt standard og sluttende med en hyldest til bluesmusikken. Endelig fik vi også et ekstranummer med en smuk og ren New Yorker-stemning i form af Monk-kompositionen, Round Midnight.

Det personlige

Emil Hess deler gavmildt ud af de personlige erfaringer, både i sine kompositioner og i introduktionerne under koncerten. Det giver en fin nærhed til musikken, og man føler sig inviteret inden for i gruppens musikalske univers.

Eksempelvis fik vi en kort historie om en datter, som var født døv, men med en implant blev hørende. Som en hyldest til hende komponerede Hess nummeret, Now You Hear It, som blev spillet på sopransax, og hvor Jespers Bodilsen leverede en yderst smuk bassolo med sin karakteristiske lyse baslyd. For at skabe denne personlige rapport med et lydhørt og engageret publikum smider jeg gerne en ekstra stjerne.

Veloplagt

Det skal også nævnes, at Thomas Clausen hele vejen igennem virkede utrolig veloplagt, både som aktiv og medspillende akkompagnatør og som sprudlende solist. Der var derfor mange veltilfredse smil, da vi forlod et velbesøgt arrangement i Biblioteket, for at begive os ud i den blæsende forårsaften. Jazzklubbens sæson afsluttes med den traditionelle prisvinderkoncert med navne som Riel, Rockwell og Lundgaard på plakaten. Det sker den 26. april i Templet.
Publiceret: 17. April 2017 01:12
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Annonce
Annonce
ANNONCER
Se flere