“Jeg ser letbanen som lige på vippen til at blive godkendt i første kvartal 2018. Den kan ikke stoppes ved kommunegrænsen,” siger borgmester for Gladsaxe Kommune, Trine Græse (S) (indsat(. Pressefoto
“Jeg ser letbanen som lige på vippen til at blive godkendt i første kvartal 2018. Den kan ikke stoppes ved kommunegrænsen,” siger borgmester for Gladsaxe Kommune, Trine Græse (S) (indsat(. Pressefoto
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Gladsaxes borgmester: Letbanen er “på vippen til at blive godkendt”

En ny revisorundersøgelse af letbaneprojektet får ikke formand for borgmesterforummet og Gladsaxes borgmester Trine Græse (S), til at bekymre sig

Endnu en undersøgelse af økonomien omkring letbanen får ikke Gladsaxe Kommunes borgmester, Trine Græse (S), som også er formand for de 11 kommuner, som letbanen skal køre igennem, til at ryste på hånden. Tværtimod.

Hun mener, at en godkendelse er lige på trapperne.

“Jeg opfatter det slet ikke sådan, at letbanen er på vippen til ikke at blive godkendt. Jeg ser den som lige på vippen til at blive godkendt i første kvartal 2018. Den kan ikke stoppes ved kommunegrænsen, så det er ikke sådan, at der er mulighed for, at der kommer en letbane, der ikke kommer til Lyngby. Hvis ejerne efter ejerindstillingen træffer beslutningen om at fortsætte, så kommer letbanen, og den kommer på hele den planlagte strækning,” siger hun til Det Grønne Område.

Buddene er på plads

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ellers bestilt endnu en ekstern kulegravning af budgettet for letbanen, som forventes at koste omkring fire mia. kroner. Undersøgelsen kommer et år efter, at Ole Birk Olesens forgænger, Hans Chr. Schmidt (V) offentliggjorde resultaterne af en gennemgang af letbaneprojektet.

“Buddene på letbanen er sådan set på plads. I øjeblikket laves en risikovurdering, som transportministeren har bedt om. Før den er færdig, kan bestyrelsen ikke lave indstillingen til ejerne. Det forventer vi, at vi kan i januar, og så skal ejerne tage beslutningen, og det skal de i første kvartal,” siger hun og fortæller, at der endnu ikke er offentliggjort noget om buddene på letbaneprojektet.

“Det vil være en del af den ejerindstilling, som bliver lavet til januar. Der er ved at blive lavet den revisorvurdering, og jeg har ikke hørt noget, der bekymrer mig vedrørende den næste runde,” siger hun til Det Grønne Område.

Udgifterne stiger

Trine Græse fortæller dog til Børsen, at hun er bekymret for, om vinderne af kontrakterne kan offentliggøres inden entreprenørernes vedståelsesfrister udløber i marts og april 2018.

“Vi er godt klar over, at der var mulighed for en yderligere ekstern undersøgelse, men når vi nu har lavet undersøgelser tidligere, havde vi håbet, at det var tilstrækkeligt. Det vigtigste for os er, at projektet nu ikke bliver yderligere forsinket,” siger hun til Børsen og nævner 2024 som forventet åbningsår.

Hun oplyser til Børsen, at projektorganisationen nu har brugt præcis 502 mio. kroner, og hver måned stiger udgifterne med syv-otte mio. kroner. Planen er derfor, at letbaneselskabets bestyrelse behandler den nye granskning, så snart den er færdig. Derefter kan ejerne - dvs. de 11 kommuner, staten og Region Hovedstaden - træffe beslutning om investeringen i februar, så man kan nå at underskrive kontrakten med entreprenørerne.

“Jeg ser den som lige på vippen til at blive godkendt i første kvartal 2018. Den kan ikke stoppes ved kommunegrænsen, så det er ikke sådan, at der er mulighed for, at der kommer en letbane, der ikke kommer til Lyngby.”

Trine Græse (S), formand for borgmesterforum og borgmester i Gladsaxe Kommune

fakta

Om letbanen

Letbanen bliver 27 kilometer lang og får 28 stop.

Den samlede rejsetid fra Ishøj til Lyngby er 56 minutter.

Staten ved Transportministeriet ejer 40 procent af letbanen.

De 11 kommuner - Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Vallensbæk, Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Høje-Taastrup og Ishøj - ejer 34 procent af letbanen.

Region Hovedstaden ejer 26 procent af letbanen.

Når letbanebyggeriet er færdigt, trækker staten sig ud og overlader driften til kommunerne og regionen.

Anlægsbudgettet er på 4,4 mia. kroner inklusiv reserver. Dertil kommer indkøb af tog.

Kilde: Børsen

Foto: Jens Hasse/Chili
Foto: Jens Hasse/Chili

Publiceret: 12. December 2017 11:45

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt