Foto: ritzau/Benjamin Nørskov
Foto: ritzau/Benjamin Nørskov
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Festfuser og forsinkelser: Sådan kører det for letbanen i Aarhus - opstår samme problemer i Lyngby?

Bevæger man sig rundt i Aarhus i disse dage, kan man blandt andet på den lange strækning op ad Randersvej se letbanetog køre frem og tilbage, da projektet nu er kommet dertil, hvor det prøvekøres uden passagerer. Og det er måske en meget god idé, selv om det forsinker letbanen yderligere, for problemer har der været nok af.

Letbane-diskusssionen raser fortsat her i Lyngby og blev også et hovedpunkt i den netop overståede valgkamp. Derfor er det nærliggende at se på, hvordan indførslen af letbanen er gået i Aarhus, da det kan give indikationer om, hvordan letbanens eventuelle indtog i Lyngby vil forløbe.

Lad os se på den seneste tids udfordringer.

Bilister påkørt

I tirsdags omkring klokken 22.25 skete et sammenstød mellem en 19-årig bilist og et letbanetog. Begge parter ventede på grønt, og da signalet skiftede, svingede bilisten ind foran letbanetoget, der påkørte ham. Lige netop i det kryds er venstresving forbudt.

Ved sammenstødet skete kun lettere materiel skade. Det oplyser kommunikationsrådgiver ved Østjyllands Politi, Jakob Christiansen, til Århus Stiftstidende.

Det er ikke første gang, at en bilist og et letbanetog kører sammen. Første sammenstød skete 14. september klokken 15.04 i et trafikeret kryds.

“Der er tale om et material færdselsuheld med toget som den ene part og personbilen som den anden. Hvad der præcis er årsag til, at de støder sammen, kender vi ikke endnu,” fortæller Jes Frederiksen, der er vagtchef hos Østjyllands Politi, til Århus Stiftstidende. Han oplyste også, at det er “begrænset, hvad der er af materielle skader. Jeg ved faktisk ikke, om toget endte med at tage skade”.

En mio. kroner om dagen

Selv om letbanen i øjeblikket kun prøvekøres, koster netop dét, at der ikke er indtægter fra passagerer, en masse penge. Hver dag. 100.000 kroner for at være nogenlunde præcis. Det skriver Århus Stiftstidende.

Pengene går til lønkroner til letbaneførerne samt uddannelse af letbaneførere og testkørere på de ydre strækninger.

“Der er tale om rigtig mange penge, og det bunder i dårlig planlægning,” udtaler byrådsmedlem i Aarhus Kommune, Henrik Arens (V), til Aarhus Stiftstidende.

Manglende sikkerhedsgodkendelser betyder, at letbanen allerede skulle være godt i gang med at fragte passagerer rundt i Aarhus og opland. At letbanen så stadig ses køre rundt i bybilledet skyldes, at kørslen opretholdes uden passagerer for at høste yderligere erfaring.

Indtægterne ved letbanen på strækningen Odder-Aarhus-Skejby-Grenaa var estimeret til 19,7 mio. kroner. Udskydelsen af letbanen betyder et månedligt tab på 4,5 mio. kroner.

Man har tidligere regnet passagertallet til 11,5 millioner årligt, men det er senere blevet reduceret til ni millioner forventede passagerer årligt.

“Det er et stort fald, og en hurtig hovedregning siger mig, at man kommer til at miste mange millioner på de godt 2,5 millioner færre passagerer,” siger Henrik Arens til Århus Stiftstidende.

Forsinkelse på forsinkelse

Det blev ikke i juni 2017, som først udmeldt, at letbanen skulle have de første passagerer med på tur. Det blev heller ikke 23. september, hvor den storstilede åbning som bekendt gik i kransekage. Den stort anlagte åbningsfest endte med at koste Aarhus Kommune 570.000 kroner i planlagte udgifter. Blandt andet var der afsat 33.000 kroner til kransekage og boller, der var bestilt. 212.000 kroner til storskærm og toiletter samt 32.000 til “kor og andet musik”.

Og nu bliver det heller ikke i november 2017, som Trafikstyrelsens ellers havde bebudet, at aarhusianerne får lov at køre med letbane.

Men 5. december kunne letbanens operatør Keolis så melde ud, at man har fået godkendt sikkerhedsledelsessystemet, og man dermed er godkendt til at køre med passagerer.

Det betyder, at det kun er Aarhus Letbane, som mangler den endelige godkendelse, før den kan medtage passagerer. Fredag denne uge afgøres det, om letbanen kan komme ud at køre i midten af december.

Thomas Friis Brændstrup, administrerende direktør i Keolis, fortæller om hele processen omkring letbanen:

“Det er den første letbane i Danmark, så vi må erkende, at der fra alle parters side har været en læringsproces – denne har kun gjort Keolis Aarhus Letbane til en stærkere og klogere organisation. Nu glæder vi os til for alvor at komme i gang med at drifte letbanen og på den måde bidrage med at løfte den kollektive trafik i Aarhus.”

Publiceret: 07. December 2017 11:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt