I februar 1942 lå sneen så højt på begge sider af Lundtoftevej, at man gik i en snetunnel. Trods manglen på fotofilm i årene under Besættelsen 1940-1945 rummer Stadsarkivet flere billeder af de høje snevolde og arbejdet med at skovle sne. Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv
I februar 1942 lå sneen så højt på begge sider af Lundtoftevej, at man gik i en snetunnel. Trods manglen på fotofilm i årene under Besættelsen 1940-1945 rummer Stadsarkivet flere billeder af de høje snevolde og arbejdet med at skovle sne. Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Dengang der var sne: Krigsvintre i Lyngby-Taarbæk

Under 2. Verdenskrig var der isvintre, som krævede opfindsomhed i hverdagen, men som også bød på muligheder for leg, sport og kunst med sne

2. februar er det kyndelmisse, og i det gamle landbrugssamfund regnede man denne tid for vinterens koldeste. Det har vi ikke mærket så meget til endnu i år.

Anderledes var det dog under 2. Verdenskrig. Vintrene 1939-1943 satte kulderekorder med for eksempel den koldeste januar måned i 1941-1942, hvor temperaturen i København kom helt ned på minus 20 grader. På billedet her har bussen, som vi ser på den ryddede Lundtoftevej i februar 1942, noget så usædvanligt som en gasgenerator monteret bag på.

Der var mangel på benzin under krigen, og man skulle derfor have tilladelse som kørselsberettiget for at køre med benzin som brændstof. Endvidere skulle man hente rationeringskort på politistationen til benzin eller generatorbrænde.

De biler, som kom på vejene, blev ofte drevet frem af en generator som den, man kan se her bag på bussen.

Der blev fyret med brænde eller tørv i den runde beholder på bilen. En del af det faste brændsel i beholderen blev under opvarmning omdannet til gas, der blev anvendt som brændstof for bilens motor.

Bilforhandler T. G. Jungersen på Lyngby Hovedgade solgte næppe mange biler, men ifølge en stor annonce i den lokale avis, kunne han levere en Imbert Gasgenerator.

Han reklamerede desuden i februar 1942 for vellagrede, tørre, jyske generatortørv, der blev leveret fragtfrit hos forbrugeren.

Sne medførte også skiføre, og der var annoncer i Lyngby-Taarbæk Bladet for Angulus skistøvler samt ski og skistave i vinteren 1942.

På Lyngby Sø var der en stor skøjteløberopvisning i februar 1942.

Og på Lyngby Torv udførte kunstneren Karl Hansen en sneskulptur af isbjørne, der ifølge avisen følte sig i godt selskab med det grønlandske marmor i facaden på Lyngby Rådhus.

På den måde bragte sne og kulde både udfordringer og gode ting til Lyngby-Taarbæk.

Publiceret: 29. Januar 2018 16:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område