Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Tid til en prøvetur med letbanen

Af Niels Guldager Petersen, Borremosen 21, Kgs. Lyngby

Jeg var lige vendt tilbage fra et besøg i Aarhus, da jeg læste Torben Wegners indlæg om letbanekaos i Aarhus. Det anføres, at trafikken er kaotisk, idet der nu kun er en vognbane til bilerne og gadebilledet er ødelagt af stålmaster til køreledningerne. Undertegnede kan langtfra genkende det beskrevne billede.

I bycentrum langs havnen benyttes den tidligere DSB-jernbanestrækning til Grenaa, og herfra drejer banen op ad Nørrebrogade og fortsætter ad Randersvej, som er brede indfaldsveje med to bilspor i hver sin retning. Skinnerne ligger i et separat areal i midten af vejen. Altså præcis som det planlægges for letbanen på Ring 3.

Med hensyn til køreledningerne kan jeg heller ikke genkende Torben Tegners beskrivelse. Det er selvfølgelig en smagssag, men efter en tilvænning vil de fleste blot betragte det som en del af bybilledet. I Lyngby centrum har man tilmed mulighed for at montere ledningerne på eksisterende bygninger og dermed undgå master.

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig forslaget om en tur til Aarhus, dog især for letbanemodstanderne i kommunalbestyrelsen. Ligeledes var det måske en god idé om Det Grønne Område arrangerede en læserrejse til Aarhus letbane for holdet af kritiske røster, der har alle mulige forestillinger om, hvor forfærdelig en letbane er.

Den første tur kunne være en tur med buslinje 1A (gerne i myldretiden) langs letbanen. I slutningen af september, hvor letbanen i Aarhus planlægges at være i drift, gentages turen ombord i en letbanevogn. Så har man mulighed for at sammenligne de to driftsformer, og mon ikke mange vil opdage letbanens mange fordele? Et lydsvagt, hurtigt og kapacitetsstærkt transportmiddel, som giver en langt mere behagelig rejse end med busser. I hvert fald vil man have fakta på bordet næste gang gruppen af kritikere lufter deres bekymringer om letbaner.

Publiceret: 21. Maj 2017 18:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt