Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Stockholm giver et godt indtryk af, hvordan Lyngby centrum kan se ud, når letbanen kommer

Niels Guldager Petersen, Borremosen 21, Kgs. Lyngby

Else Dalby Johannessen har et debatindlæg dateret 26. november med overskriften ’Ufatteligt, så snæversynede letbanetilhængerne kan være’.

Denne bombastiske overskrift hentyder til, at den kommende letbane ikke har stoppested mellem Lyngby Station og Gammelmosevej, og at skribenten derfor skal gå langt for at komme hen til letbanen.

De nuværende buslinjer 300S og 30E, som skal erstattes af den kommende letbane, har heller ikke stoppested mellem de to punkter, så hvad er problemet?

Desuden må man undre sig over, hvorfor debattøren ikke benytter linje 161 til Lyngby Station, da den har stoppested på Stengårds Alle cirka 100 meter fra bopælen. Man kunne godt få den mistanke, at bilen er førstevalget frem for buskøreplanerne.

Det vil være uoverkommeligt at faktatjekke alle de argumenter, letbanekritikerne bringer til torvs.

En af de værste/morsomste står Else Dalby Johannesen selv for i et indlæg fra maj 2017, hvor den kommende letbane får skylden for at Elgiganten lukker sin forretning i Lyngby Storcenter! Hvordan skal man så tolke, at Power for nylig åbner en ny, stor butik lige overfor?

Det ville være nyttigt, om kritikken mod letbanen baseres på viden og egne erfaringer fremfor fordomme og fornemmelser.

I den forbindelse kan nævnes et interview i Det Grønne Område fra 28. juni 2017, hvor direktøren for Lyngby Storcenter fortæller, at han oprindelig var skeptisk over for letbanen. Men efter en tur med letbanen i Montpellier i Frankrig ser han nu mere positivt på letbaneprojektet.

Andre gode eksempler kan findes blandt de 25 byer, hvor der er anlagt letbane i de senere år i Frankrig. Især Strasbourg og Grenoble kan anbefales.

Nærmere Danmark kan man også få god inspiration.

Jeg har lige været en tur i Stockholm og blandt andet kørt med Tvärbanan, Stockholms pendant til den kommende Ring 3-letbane.

Den første del åbnede i 2000 og kan med rettes kritiseres for at påvirke bymiljøet negativt med kraftige master og et køreledningsnet, der fremstår, som er det beregnet til en højhastighedsjernbane.

Heldigvis har man taget ved lære af kritikken, og på den nyeste strækning til Solna ser bybilledet helt anderledes positivt ud.

Køreledningen er monteret på ejendomme langs gaden, og på en del af strækningen er der gadespor, som betyder at der også er plads til biler.

Det giver at godt indtryk af ,hvordan Lyngby centrum kan se ud, når letbanen kommer. Er man i Stockholm kan man benytte en del af tiden til at køre med Tvärbanan. Undervejs kan man se eksempler på, hvordan man ikke skal bygge en letbane, men også hvordan man har lært at finde en bedre løsning i Solna.

Og til sidst. Tag også en tur med bussen og mærk forskellen i komfort og rejseoplevelse.

Publiceret: 01. December 2017 16:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område