Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Sporvognen bliver forsinket

Lene Kaspersen, regionsrådsmedlem (C), tidl. 1. viceborgmester i Lyngby-Taarbæk

Svar på læserbrev 2.2. bl.a. om regnskabet vedr. sporvognen/letbanen.

I sidste uge havde vi en sag på i Regionsrådet (2.febr.), hvor vi blev orienteret om, at det muligvis bliver 500 mio. dyrere i forbindelse med ledningsomlægninger - citat: ”Ledningsejernes krav indebærer dermed, at der ville skulle  stilles garanti for et beløb på omkring 500 mio. hvilket er uden for rammerne af principaftalen” citat slut.

Man kan gå ind på regionens hjemmeside og se hele sagen (nr. 4).

Til orientering betyder dette, at sporvognen – hvis den kommer  - tidligst kan tages i brug i 2023/24. Denne forsinkelse kommer også til at betyde en væsentlig fordyrelse af hele projektet – da  man må vente på en afklaring af hele ledningsproblematikken. Man skal også påregne, at der kommer udgifter til retssager hen ad vejen. Så både udgifter til ledningsproblematikken, ekspropriation af Statoiltanken og evt. retssager kommer oveni regnskabet .

Så vi ligger på ca. 7 mia. Men der er ingen, der kender det eksakte beløb, før budkuverterne åbnes.

Det bliver hele tiden dyrere at komme ud af aftalen, men vi kan stadig komme ud af den, indtil kuverterne fra entreprenørerne  med budene bliver åbnet i begyndelsen af 2017.

Men hvad det specifikt koster at komme ud, kan ikke verificeres på nuværende tidspunkt. Da vi er endestationen for sporvognen, skal den ikke udenom os, og som nævnt har vi stadig mulighed for at trække os.

Hvis man erstattede sporvognen med nye hurtigbusser, så ville man spare milliarder i skinneføring. De kunne så passende bruges på de motorveje i Nordsjælland, der hvert år koster menneskeliv, hvilket for mig oveni de andre argumenter også er et særdeles vægtigt argument.

Publiceret: 05. Februar 2016 11:45
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere