Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Søren Burcharth skyder ved siden af

Marcus Stuhr Perathoner kandidat til KB (K)

Søren Burcharth nævner i DGO 5. Maj, at man kan komme hurtigt fra Ishøj til DTU som studerende.

Jeg er ikke sikker på, han har læst rejsetiderne for letbanen, for hele strækningen Ishøj station til Lundtofte, stoppet før DTU, tager 58 minutter.

I dag tager det mandag morgen 54 minutter at komme fra Ishøj station til DTU med bussen. Så vi kigger på en potentiel gevinst på 0 minutter.

Så taler han om bæredygtig transport, nuvel, med den studerende fra Ishøj som eksempel, kunne de jo flytte til Lyngby, hvor der bygges nye ungdomsboliger. Uden Letbanen ville der måske tilmed være både bedre plads og råd til endnu flere ungdomsboliger.

Det ville være bæredygtigt, så kan de cykle til DTU, vi mindsker CO2 udslippet, og så det ville også hjælpe på folkesundheden.

Det ville også være bæredygtigt at indsætte flere S-tog og længere S-tog på strækningen fra Hillerød ind mod København, da en del afholder sig fra at tage toget, da det ofte er fuldstændig proppet, og det samme gælder Kystbanen.

Jeg glæder mig til se Søren kæmpe for det, når han nu er så fokuseret på grønne visioner.

Han syntes, de Konservative kaster grus efter letbanen, fordi, vi mener, der er alt for store konsekvenser og negative følge virkninger for borgere og virksomheder her i kommunen.

Store offentlige investeringer skal gøres, hvis der er en reel gevinst for samfundet som helhed, og ikke blot fordi man har fået den visionsløse tanke, at tog løser alle problemer.

I den forbindelse kaster jeg lige et citat eller to ind fra Produktivitetskommissionen, ”Letbaner derimod kører over jorden, men er alligevel ofte urentable, fordi de kun giver begrænsede tidsgevinster i forhold til busser”, og ”Det kan for eksempel være en dyr letbane, der tager et helt spor fra bilisterne – frem for en billigere og lige så effektiv superbusrute, der ikke skaber yderligere trængsel på vejnettet.”

I øvrigt notere de sig følgende i forhold til offentlige investeringer i infrastrukturprojekter ”Hvert femte projekt har så lavt et afkast, at det ikke burde være sat i værk.”

Publiceret: 09. Maj 2017 09:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere