Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Saglig vurdering af letbanen

Peter Winther Schmidt, Lyngbygårdsvej 21B, Kgs. Lyngby

Man har nu i flere år kunnet følge, hvorledes der er tilhængere og modstandere, der alene følelsesmæssigt begrunder deres stillingtagen, om vi skal have en letbane.

Det vi mangler for at kunne tage stilling for eller imod, er følgende information om det samlede budgets sammensætning.

1) Hvad koster skinnetraceet komplet anlagt

2) Hvad koster de nødvendige ekspropriationer

3) Hvad koster det elektriske anlæg komplet

4) Hvad koster de nødvendige togsæt tilsammen

5) Hvor meget af ovenstående skal Lyngby-Taarbæk kommune betale straks og hvad hæfter vi fremover for samt de årlige omkostninger.

Med ovenstående kan vi foretage en saglig vurdering, fordi Mercedes-Benz har udviklet en prototype batteridrevet el-truck, der kan køre 200 km på en opladning, der forventes markedsført 2019/20, og så kan vi selvfølgelig også forvente el-busser på samme basis markedsført.

Det betyder, at punkterne 1 og 2 kan spares totalt, at pkt. 3 erstattes af ladestation ved en eller begge endestationer.

Jeg har bemærket, at Movia påstår, at busser ikke kan anvendes i stedet for en sporvogn. Vrøvl.

En yderligere fordel, selvom man med en afstribning reserverer baner til busser, er, at en skadesramt sporvogn spærrer totalt for al trafik indtil den bliver fjernet, hvorimod en bus blot kører udenom, og yderligere, hvad der er langt vigtigere, at udrykningskøretøjer kan benytte busbanen, så de altid kan komme frem selv i myldretidstafikken.

Publiceret: 05. Maj 2017 11:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Fik du læst
ANNONCER
Se flere