Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Sådan ser DF på letbanen

Anette Skafte, Mikkel Demant Jørgensen og Allan Nielsen, kandidater til KB (DF)
I DF ønsker vi en trafikpolitik, der opfylder to vigtige mål. At knytte de mest effektive forbindelser mellem mennesker og minimere trafikkens negative virkninger. En udvidelse og modernisering af den offentlige trafik i Lyngby Kommune er en vigtig del af at skabe reele alternativer til den øgede biltrafik, vi vil se de kommende år.

Her er Ring 3 Letbanen buddet på den trafikale løsning, en letbane, der har været sagt og skrevet utrolig meget om. Letbanen er vedtaget, men efter en lovændring er dens gennemførelse betinget af, at resultatet af udbuddet ikke overstiger det budgeterede. Det må vi så vente på at se resultatet af senere i år.

Anette Skafte, som er spidskandidat for DF til KV17 i Lyngby-Taarbæk i november, har stået på sidelinjen som suppleant de seneste fire år og har ikke tidligere ytret sin personlige skeptiske holdning omkring Letbanen, men i stedet været loyal, når DF har stemt for Letbanen.

Gruppen af DF-kandidater, som stiller op til KV17 i Lyngby-Taarbæk, anerkender, at Dansk Folkeparti på Christiansborg har stemt for Letbanen, men efter at have fulgt den debat, der har været omkring Letbanen de sidste par år med alle dens fordele og ulemper, så tror, vi der vil være mange, der ligesom os står tilbage med mavefornemmelsen: ”Det MÅ da kunne gøres lidt bedre”.

DF er for en moderne og effektiv offentlig Ring 3- trafikløsning men vi mener ikke, Letbanen i dens nuværende løsningsmodel er optimal. Det vil simpelthen være for trafikalt destruktivt for bil- og bustrafik i Lyngby Centrum. Ulemperne fremstår større end fordelene, omkostningerne ser ud til at overstige gevinsten. Så kort kan det vel siges.

Der er allerede blevet sagt og skrevet meget om alternative linjeføringer, alternativer til Letbanen i form af mere moderne busser etc. Generelt tror vi dog på følgende strategi:

Aflastning i stedet for belasting af trafik i Lyngby C: at en stor del af DTU/Novozymes pendlere reelt kommer fra KBH C-området. Derfor bør DTU-området forbindes bedre til Jægersborg St og ikke belaste Lyngby Centrum yderligere. Ydermere kan DTU forbindes til Sorgenfri St. med shuttlebusser i spidsperioder for dem, der kommer nord for Lyngby med S-banen.

Modernisering/elektrificering/udvidelse af lokalbanen: Etablering og realisering af gamle planer om lokalbane fra Jægersborg St. til DTU. Evt. med flere stationer. Elektrificering og støjreduktion.

Lyngby skal hænge bedre sammen: Biltrafik er vigtig og for mange et essentielt transportmiddel, når den travle hverdag skal hænge sammen med job, børn og indkøb. Derfor går det ikke at skære byen over i en øst- og vestblok med den nuværende letbane-linjeføring.

Det vil simplethen gøre byen mindre attraktiv og fortrænge børnefamilier fra Lyngby. Vi skal tænke mere langsigtet byplanlægning mht. bedre afvikling af offentlig, men også biltrafik til mindst mulig gene for beboere i Lyngby. men også til fordel for vores virksomheder og forretninger, og det bør de sidstnævnte så også være med til at betale lidt for.

Dansk Folkeparti Lyngby-Taarbæk mener, det er på tide med en mere langsigtet og moderne trafikstrategi, hvor der findes langsigtede løsninger, der tilgodeser en så bred befolkningsgruppe så muligt. Lige nu virker det som om, de partier, der er for Letbanen, er kravlet så langt op i et træ, at de trods mange åbenlyse ulemper og lovende alternativer fastholder støtten til Letbanen.

Imens håber vi så bare på, at udbuddet viser sig for dyrt, så projektet kan blive sparket til hjørne, og der kan blive mulighed for betænkningstid. Dette vil udover de åbenlyse fordele også give pro-letbanepartierne mulighed for at finde ned igen, så vi sammen kan finde bedre alternative løsninger med input fra alle de kreative borgere, vi har i LTK. Det vil vi i DF Lyngby gerne være med til at lægge stemme til.

Publiceret: 10. Oktober 2017 16:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Det grønne område
Seneste
Det grønne område
Mest læste
Det grønne område
112
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt