Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Russisk planøkonomi for begyndere

Af Torben Pedersen, Bernhard Olsensvej 32, Virum

For mange år siden i de “gode sovjettider”, besluttede magthaverne i Rusland, at “folket” som fodtøj skulle anvende støvler. Der blev iværksat en kæmpe produktion af støvler, adskillige millioner af støvler.

Problemet var blot, at folket ikke ønskede at gå i støvler, men i stedet ville have sko i forskellige udformninger. Resultatet var, at man kørte millioner par støvler på lossepladsen, da ingen ønske at købe disse støvler. I dag er man heldigvis blevet klogere i Rusland, hvor man finder ud af hvad “folket” ønsker før man iværksætter større projekter.

Spørgsmålet er, om vi her i vort lille land har lært af de andres fejltrin. Noget tyder på, at det har vi ikke, i hvert fald når det drejer sig om letbanen på Ring 3. Her startede politikerne for snart 25 år siden med at få “visioner” om sporvogne, jo flere desto bedre.

På sædsvanlig dansk vis blev der nedsat udvalg, kommisioner, hyret rådgivere m.v. i stribevis, at alle med det formål at belyse alle de lyksagligheder som sporvogne måtte medføre. På ægte beton-socialistisk vis, fortsatte man trin for trin med henblik på at få Statens deltagelse i ønsket om en sporvognslinie på Ring 3, desuagtet, at udvikling af nye trafiksystemer under vejs forlængst havde “overhalet sporvognene indenom”, og det er bevist “sort på hvidt”, at sporvogne er en usmidig transportform, der ødelægger al fremkommelighed i et normalt gademiljø.

Dette vidste man i øvrigt også ud fra, at der havde været sporvogne i København i 109 år, helt frem til 1972, men disse erfaringer, var der ingen, der havde tænkt på at drage nytte af.

I virkeligheden er det slet ikke sporvognene, man er interesseret i, men muligheden for omfattende byudvikling/byfortætning i nogle af de kommuner, som sporvognene skal gennemkøre. Dette kunne man blot ikke anvende i sin argumentation, hvorimod sporvognene kunne anvendes som forhandlingsobjekt i et “grønt trafikforlig”, som et bredt forlig henover midten, hvor ingen af de deltagende parter havde sat sig ind i, hvad det egentligt drejede sig om. I øvrigt vil øget byudvikling/byfortætning blot med føre yderligere trængsel, hvad ingen af fortalerne havde tænkt på!

Med store, flotte ord fortæller fortalerne for letbanen, at man har “estimeret” et passagertal på 13-14 mio. pr. år. Hvad mener man med “estimeret”? “Estimeret” er i denne sammenhæng lig med “et gæt”.

Tænk om man har gættet alt for højt med hensyn til årligt passagertal? Dette er jo sket før. Kigger man på de nuværende bybusser (300S, 30E), der kører på Ring 3, er de oftest halvtomme, og der er rigelig kapacitet.

Kort sagt, i sin iver for at få Folketingets velsignelse til omfattende byudvikling/byfortætning, er man parat til at ofre fremkommeligheden og endda formøble mange milliarder kroner til ingen verdens nytte, da der som nævnt er velfungerende, offentlige trafiksystemer, der i forvejen betjener netop personbefordringen på Ring 3.

Når “folket” nu foretrækker at have muligheden for at køre i egen bil, så giver man dem i stedet en sporvogn. Dette kan man da kalde russisk planøkonomi for begyndere.

Publiceret: 07. April 2017 16:30
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Annonce
Fik du læst
Annonce
ANNONCER
Se flere