Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Moderne letbaner udbredes overalt i verden

Niels Wellendorf, Fuglsangvej 18, Virum
Det er ikke uden grund, at der skal bygges en letbane i Ring 3-korridoren. Letbanen er den mest effektive kollektive trafik, der kan køre i gadeplan. Fra midten af 1980’erne er den gamle sporvogn blevet revurderet og opgraderet til den moderne letbane. Den moderne letbane har vundet stor udbredelse i Europa, såvel som i Nordamerika.

I Europa er det især Frankrig, der har været hoveddrivkraften i fornyelsen af den klassiske sporvej og udviklingen af den moderne letbane. Udviklingen begyndte med Nantes i 1985 og Grenoble i 1987. Siden har den bredt sig til alle franske storbyer.

Fra kun to letbanebyer i 1984 er der i dag 23 letbanebyer. Og antallet af letbaner er vokset som en jævn stigning, der ikke lader sig stoppe. Selv på Paris’ boulevarder kører der i dag letbaner, ligesom de kører på tværs i byens omegn flere steder.

Også i bilernes land USA er der en massiv vækst i etableringen af letbanesystemer. Fra 18 byer i 1990 er der i dag over 50 letbanebyer. Udviklingen er båret af bystyrene. Motivationen minder om den i franske byer: Ønsket om at reducere trængsel og tilføre dynamik til byerne.

Der er for eksempel flere moderne letbanelinier i byerne Los Angeles, Houston, Portland, San Diego, Dallas og Denver, og de ønsker at udvide dem. Senest er der indviet letbaner i Washington D.C. (2016) og Detroit (2017).

Så når letbanemodstanderne omtaler letbanen som gammeldags, er der noget de helt har misforstået.

Letbaner på skinner er kommet for at blive og for at udbrede sig.

Publiceret: 20. November 2017 01:12

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere